Miljöpartiet föreslår en halv miljard till folkhälsosatsning i Stockholmsregionen

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting, med Tomas Eriksson (MP) i spetsen, anser att det är alldeles för svårt för kommunerna och landstinget att arbeta förebyggande med folkhälsofrågor och föreslår därför en social investeringsfond riktat till unga, på en halv miljard kronor.

Träningsvanorna skiljer sig stort mellan fattigare och rikare områden i Stockholm och det rör sig om en skillnad på fem år i medellivslängd mellan bästa och sämsta området (SvD 14/10).

– Syftet med den här typen av satsning är att underlätta för landstinget och kommunerna att tillsammans arbeta förebyggande inom folkhälsa kring motion men också alkohol, tobak, mat och psykisk hälsa. Förebyggande tidiga insatser kan ge folkhälsovinster på längre sikt, men är sällan prioriterade i ansträngda offentliga driftsbudgetar, säger Tomas Eriksson (MP)

Skillnaderna i hälsa är stora i Stockholm, enligt återkommande rapporter. Den senaste folkhälsorapporten för 2011, visade till exempel att drygt en femtedel av Stockholmsregionens invånare mellan 18 till 64 år rapporterade mycket stillasittande och att de aldrig motionerar.

– Vi har stora utmaningar för folkhälsan i regionen. Självklart behöver vi i nästa steg utreda vad som är de mest effektiva insatserna. Fler hälsocoacher till skolorna kan vara ett sådant exempel. Men det viktiga är att landstinget och kommunerna satsar på den här typen av gemensamt förebyggande arbete och avsätter pengar till detta. Annars blir det mest tomma ord när det pratas satsning på folkhälsofrågor inom landstinget, säger Tomas Eriksson (MP)

Miljöpartiets förslag om en social investeringsfond lades i en motion till Stockholms landstingsfullmäktige den 17 september. Se hela motionen längre ned.

Tomas Eriksson (MP), talesperson ekonomi och miljö 073-668 16 74
Helena Mehra, pressekreterare  070-737 45 09