Miljöpartiet kritiska till neddragning på linje 541

Miljöpartiet kritiska till neddragning på linje 541

Miljöpartiet reagerar på förslaget från Trafikförvaltningen i Landstinget att minska turtätheten på buss 541 och vill därför att förslaget stoppas.

- När SL går plus ska bussarna bli fler, inte färre, säger Tomas Eriksson (MP), gruppledare i Stockholms läns landsting.

I sitt förslag till trafikförändringar för 2019 föreslår Trafikförvaltningen i Stockholms läns landsting att linje 541 mellan Vällingby och Jakobsberg ska få färre turer på sträckan mellan Barkarby och Jakobsberg. Istället för dagens fyra avgångar per timme i rusningstid föreslår de bara tre och utanför rusningstid bara två. Detta får Miljöpartiet i Stockholms läns landsting att reagera:

-Linje 541 är redan överfull. Då är det helt fel att minska turtätheten. Det drabbar resenärerna och risken är att fler tar bilen istället, säger Tomas Eriksson (MP), gruppledare i Stockholms läns landsting

Miljöpartiet ställer sig frågande till hur förslaget stämmer med landstingets mål att fler ska åka kollektivtrafik och att minska klimatpåverkan och vill därför ha en dialog med moderaterna inför det slutgiltiga beslutet.

-Fler snabba tvärförbindelser är avgörande för att fler ska välja kollektivtrafiken framför bilen. I områden som Backlura är många alltför beroende av bilen som det är idag, säger Tomas Eriksson (MP), gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet vill också se en direktbuss mellan Vällingby och Kista. Därför bjuder de nu in Moderaterna till samtal om trafiken i Västerort.

-Det finns överskott i SL:s budget och vi har kunnat göra upp med Moderaterna om trafikförstärkningar tidigare. Jag ser inte varför inte det skulle gå nu också, säger Tomas Eriksson (MP), gruppledare i Stockholms läns landsting.