Miljöpartiet utmanar Moderaterna på debatt om klimat, kollektivtrafik och Östlig förbindelse

Miljöpartiet reagerar starkt på att Moderaterna vill göra Östlig förbindelse till en huvudfråga i valet. Miljöpartiet vill istället lägga pengarna på att bygga ut kollektivtrafiken och utmanar därför Moderaterna på debatt i frågan.
- Vi står inför ett klimatval. Antingen fortsätter vi öka utsläppen av koldioxid genom att bygga ut motorvägar eller så satsar vi på ett hållbart transportsystem. Det är nu det valet görs, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet anser att Moderaterna vilseleder väljarna genom att presentera siffror som saknar grund i de utredningar kring Östlig förbindelse som bland annat Trafikverket gjort. Framförallt är det Moderaternas påståenden att vägen skulle vara klimatsmart och minska trängseln i Stockholm som Miljöpartiet anser felaktiga.

-Alla utredningar visar att trafiken kommer öka om Östlig förbindelse byggs. Samma erfarenhet finns även från andra delar av världen. Vill vi ha ett hållbart transportsystem så finns bara ett sätt och det är att bygga ut kollektivtrafiken, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet reagerar även på att Moderaterna inte bara vill bygga Östlig förbindelse utan även Södertörnsleden samt bygga ut Arlanda med ytterligare en landningsbana. Projekt med en totalkostnad på uppemot 40 miljarder.

-Jag hade hoppats att sommarens extremväder skulle blivit en tankeställare även för moderaterna. Tyvärr verkar det precis tvärtom. Miljöpartiet lovar Stockholmarna att om vi får deras förtroende i valet ska vi spendera lika stor summa på att bygga ut kollektivtrafiken, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting

Miljöpartiet inbjudan till debatt är öppen från idag fram till dagen innan valet och Moderaterna får själva välja tid och plats.