Foto: Fredrik Hjerling

MP: Alliansen måste lösa frågan om marken vid Dalens sjukhus

Miljöpartiet kräver att Alliansen bestämmer vad de vill med marken vid Dalens sjukhus.
-Här kan byggas bostäder eller så bestämmer vi att den behövs för ett nytt akutsjukhus, men Alliansen måste sluta vela, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Imorgon fattar landstingsfullmäktige beslut om en ny budget för landstinget. Mycket handlar om sjukvård och kollektivtrafik, men Miljöpartiet vill även att landstinget ska bidra till att lösa bostadsbristen i länet. Marken vid Dalens sjukhus är ett tydligt exempel där Stockholm stad vill se bostadsbyggande, men där Alliansen i landstingets velande sätter käppar i hjulen.

-Ska det slitna sjukhuset renoveras, eller ska det rivas och ett nytt sjukhus byggas på tomten? Det är dags att bestämma sig. För först då kan man planera för bostäder. Stockholm behöver bostäder, då duger det inte att dra det här i långbänk, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Men det är inte bara vid Dalens sjukhus Miljöpartiet ser möjlighet för landstinget att bidra till bostadsbyggandet.

-Vi vill att landstinget ser över alla sina fastigheter och tomter för att se vad vi långsiktigt ska äga eller om det finns möjligheter att omvandla något av det till bostäder, säger Tomas Eriksson (MP).

Men det kan också handla om att bygga nya uppgångar till tunnelbana och pendeltåg för att på det sättet öka möjligheten till nya bostäder.

-Vi ser att det finns fler åtgärder som landstinget skulle kunna göra för att öka mängden byggbar mark i Stockholms län. Att öppna fler uppgångar till kollektivtrafiken är en sådan åtgärd. Här vet vi sedan tidigare utredningar att det finns potential för minst 5000 nya bostäder i områden som Solna, Botkyrka och Sigtuna. Vi vill därför att landstinget tar en dialog med dessa kommuner samt Stockholm stad för att diskutera finansieringslösningar, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiet anser även att Landstinget behöver bli tuffare i dialogen med kommunerna kring hur kollektivtrafiken utvecklas i länet. Kommuner med höga bostadsambitioner ska premieras.

-Vi ser idag att det finns kommuner som inte tar sitt ansvar för utbyggnad av bostäder samtidigt som de skriker högt för att få tillgång till ny kollektivtrafik. Här behöver vi från landstinget vara tydliga med att vi i prioriterar kommuner som tar sitt ansvar för att lösa länets bostadsbrist, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.