MP:HBTQ-CERTIFIERA KOLLEKTIVTRAFIKEN

MP:HBTQ-CERTIFIERA KOLLEKTIVTRAFIKEN

Kollektivtrafiken är Stockholms största mötesplats. Miljöpartiet vill hbtq-utbilda personal och kraftigt öka bemanning för ökad trygghet alla tider på dygnet.
-Fler människor med kunskap i bemötande är det som ökar tryggheten, säger Malin Fijen Pacsay (MP) ledamot i landstingsfullmäktige.

Hat, hot och våld mot homo-, bi-, queer- och transsexuella personer är ett stort samhällsproblem. Kollektivtrafiken är inget undantag. Ett första steg för att öka tryggheten för hbtq-resenärer är att öka kunskapen hos personalen. Därför vill Miljöpartiet att personalen inom kollektivtrafiken utbildas för att kunna ge ett bättre bemötande. RFSL :s hbtq-certifiering är en möjlig lösning.

-Ingen resenär ska mötas av fördomar och dåligt bemötande av personal. Samtidigt kan personal som fått utbildning lättare se och förebygga otrygghet. Idag får trygghetsvärdarna bara två dagars utbildning totalt innan de börjar jobba. Det är på tok för lite. Den måste byggas på inte minst med hbtq-kompetens, säger Malin Fijen Pacsay. (MP)

Kameror i kollektivtrafiken är en trygghetsåtgärd som ofta diskuteras. Det kan vara bra, men är ett dåligt verktyg för att stoppa diskriminering. Det stoppar heller inte direkt våld, utan blir i såfall använt i efterhand som bevismaterial. Ska vi öka tryggheten måste personalen i kollektivtrafiken bli betydligt fler.

-Vi vill fördubbla antalet trygghetsvärdar. Miljöpartiet vill också ta bort spärrarna i tunnelbanan. På så vis frigörs personal som istället kan röra sig på perronger och tåg. Det är självklart särskilt viktigt på tider då det är lite människor i rörelse och risken för hatbrott är störst, säger Malin Fijen Pacsay.

Förutom mer personal med större kunskap om bemötande måste vi också arbeta med miljöerna i kollektivtrafiken. Här finns mycket att göra. Det handlar både om hur vi designar våra stationer och hållplatser, men också om att fräscha upp, städa bättre och att jobba med ljussättning.

-Alla offentliga toaletter bör också vara tillgängliga för alla och inte uppdelade mellan män och kvinnor. Ståtoaletter bör vara separata och markerade som just det. Uppdelade toaletter är en källa till både olust och otrygghet för transpersoner, helt i onödan och lätt att åtgärda genom att helt enkelt ha toaletter för människor och inte kön, säger Kristian Ek (MP) ledamot i Jämställdhets- och mångfaldskommittén.

MP:s förslag för ökad trygghet i kollektivtrafiken:

-HBTQ certifiering

-Översiktliga o ljusa kollektivtrafikmiljöer

-Mer personal. Fördubbla 16 trygghetsvärdar till 32

-Inga toaletter uppdelade efter man och kvinna