MP kräver redovisning av landstingets nya organisation

Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting är oroade över den demokratiska utvecklingen i landstinget. Den borgeliga majoriteten genomför snabba förändringar av organisationen, utan dialog eller insyn. Vi kräver att majoriteten öppnar de stängda rummen och berättar för såväl oppositionen som allmänheten vad planerna egentligen handlar om.

– Med egen majoritet i landstinget har alliansen möjlighet att driva genom stora förändringar av organisationen och verksamheten utan söka stöd hos övriga partier. De säger dock att de vill ha en samsyn när det gäller långsiktiga satsningar. Trots det drivs snabba förändringar genom bakom stängda dörrar och vi inom oppositionen får ofta finna oss i att få information när besluten i princip redan är klara, säger Raymond Wigg, landstingsråd för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Miljöpartiets ledande politiker i landstinget, Raymond Wigg, Yvonne Blombäck och Helene Öberg, publicerade i helgen en debattartikel på Svenska Dagbladets webbtidning, där skarp kritik framfördes på den moderatledda alliansens taktik att ducka för det politiska ansvaret för sina beslut, och istället hänvisa till tjänstemännen vars uppgift bara är att verkställa besluten. Även fackliga organisationer har uttryckt oro för vad som ska hända med organisationen och verksamheterna, i brev både till oss och till landstingsstyrelsen.

Inför landstingsstyrelsens möte på tisdag den 15:e februari, kräver nu Miljöpartiet att få en ordentlig redovisning av landstingsförvaltningens nya organisation.

– Organisationen riskerar att bli alltmer ogenomskådlig. Beslutet att skära ner en tredjedel av revisionens budget är redan fattat, vilket kommer göra det svårare att granska landstingets verksamhet. Nu ska också miljökontoret läggas ner och miljöarbetet splittras upp. IT-system och personalfrågor centraliseras, med motiveringen att det ska fungera bättre. Hur ska vi tolka att moderaterna och övriga alliansen gör tvärtom med miljöavdelningen, undrar Raymond Wigg (MP).

Länk till debattartiken på SvD.se: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/moderaterna-monterar-ner-det-demokratiska-landstinget_5917639.svd

För mer information:

Raymond Wigg, landstingsråd för Miljöpartiet de gröna i Stockholms läns landsting, 070-737 44 16, raymond.wigg@politik.sll.se

Johan Tjerneng, pressansvarig, 070-737 45 09