MP kräver uppföljning av läkemedelssituationen för äldre i Stockholm län

MP kräver uppföljning av läkemedelssituationen för äldre i Stockholm län

Under den senaste tiden har situationen för äldre som blir sjuka av läkemedel uppmärksammats på flera håll. Idag aviserar socialstyrelsen även att de skärper sina regler för läkemedels genomgångar för äldre. Den samlade statistiken för hur många äldre som har farliga läkemedelskombinationer är idag mycket bristfällig. Därför kräver MP i en interpellation nu bättre uppföljning inom landstinget iStockholms län.

– Enligt den tillgängliga statistiken är det uppemot 10 procent av de multisjuka äldre som har så kallade d-interaktioner, dvs läkemedelskombinationer som är direkt skadliga. Och utöver det finns ett ännu större antal med patienter som har mer än tio olika läkemdel, säger Tomas Eriksson (MP) andre vice ordförande i beredningen för akutsjukvård och ledamot i landstingsfullmäktige.

– Statistiken är dock från 2005 och vi misstänker att siffrorna idag är ännu större och hur det ser ut här i Stockholm har vi ingen aning om, säger Tomas Eriksson (MP).

Interpellationen kring den uppföljning Miljöpartiet om äldre och läkemedel kräver finns bifogad.

För kontakt:
Tomas Eriksson, andre vice ordförande i beredningen för akutsjukvård, 070-8859924, tomas.eriksson@mp.se