MP:s landstingskandidater i Stockholm klara

MP:s landstingskandidater i Stockholm klara

Miljöpartiet i Stockholms stad och län har nu fastställt listan över landstingskandidaterna, de politiker som kan få ansvar för vård och trafik efter valet. Högst på Stockholms stads lista står Helene Sigfridsson, idag fritidspolitiker i landstingsfullmäktige och till vardags anställd på organisationen Makalösa föräldrar.

– Vi ska ha bra vård till lågt pris nära där vi bor. Man ska inte behöva åka tre stationer nånstans för att vårdcentralen där man bor lagts ner. I klarspråk behöver det satsas på vård i utsatta områden, förebyggande hälsoarbete och barnsjukvård, säger Helene Sigfridsson, (MP) 31-årig tvåbarnsmamma från Bandhagen.

Miljöpartiets gruppledare i landstinget Lena-Maj Anding från Stockholms stad ställer inte upp för omval på grund av partiets rotationsregler. Miljöpartiets oppositionslandstingsråd, 51-åriga fyrabarnspappan Raymond Wigg från Södertälje återvaldes till översta platsen på listan av partiet i länet.

– Det känns roligt att få fortsatt förtroende. Jag vill ha fler avgångar av bussar, pendeltåg, tvärbanor och båtar i vårt län så vi klarar klimatutmaningen. Det behöver bli lättare och mer prisvärt att resa kollektivt, säger Raymond Wigg, (MP) som själv pendlar från Järna utanför Södertälje till Landstingshuset på Kungsholmen.

Toppkandidater för väljare i Stockholms stad
1) Helene Sigfridsson
2) Tomas Melin
3) Cecilia Obermüller