Foto: Fredrik Hjerling

MP:s vallöfte inför expresståg på röda linjen

Miljöpartiet ger nu ett löfte inför valet om att upphandla ett nytt signalsystem på röda linjen. Ett nytt signalsystem innebära möjlighet att köra förarlösa tåg med högre turtäthet, men även expresståg som hoppar över stationer.
-Det är framtidens tunnelbana. Det är det vi vill satsa på och inte miljarder på nya motorvägar, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare Stockholms läns landsting.

Resenärerna på röda linjen trängs och trängre kommer det bli när Stockholm växer. När fler behöver kunna åka kollektivt är röda linjen på väg mot en trafikinfarkt. Miljöpartiet vill därför att projektet med att göra röda linjen till supertunnelbana genomförs. Genom att automatisera tågen kan kapaciteten ökas kraftigt och det blir möjligt att köra med tvåminuterstrafik.

-Vi trodde att alla partier var överens om det här, men nu ha moderaterna parkerat satsningen och fokuserar på att bygga en ny motorväg för miljarder istället. Det är ett svek mot resenärer och klimatet, säger Tomas Eriksson (MP)

Automatisering gör det också möjligt att köra vissa tåg som expresståg mellan stationerna med störst trängsel. Exempelvis kan hälften av tågen på Norsborsgrenen vara expresståg som inte stannar vid stationerna mellan Skärholmen och Liljeholmen. Trafikanalyser visar att det leder till kortare restider för resenärerna och en samhällsekonomisk nytta på 210-360 mkr.

-Resenärerna är trötta på trängseln och den är kollektivtrafiken största utmaning. Med expresslinjer på tunnelbanan får vi äntligen snabbare arbetspendling under rusningstid, säger Tomas Eriksson (MP).

Förutom att moderaterna dragit undan pengarna för denna satsning på framtidens tunnelbana har också upphandlingen av nytt signalsystem misslyckats. Det är en avgörande pusselbit för att det här ska bli verklighet.

-Vi vill upphandla ett nytt signalsystem nu. Den här typen av tunnelbana finns redan i Köpenhamn, Milano och Peking. Det som saknas är politisk vilja. Miljöpartiet vill att projektet på röda linjen genomförs och på sikt att hela tunnelbanesystemet blir självkörande, säger Tomas Eriksson (MP).

Miljöpartiet vill:

1. Upphandla ett nytt signalsystem för tunnelbanans röda linje