​MP satsar 600 miljoner mer på kollektivtrafiken

Miljöpartiet i Stockholms läns landsting presenterar idag sitt budgetförslag för 2015. Det är en budget som står i skarp kontrast till Alliansens budget, med både ett bättre resultat och mer kollektivtrafik och sjukvård till stockholmarna.

För att kunna fortsätta de investeringar som inletts i Stockholmsregionens lokaltrafik och se till att Stockholmarna får en trygg och fungerande lokaltrafik satsar Miljöpartiet 8,3 miljarder på utbyggd kollektivtrafik i budget 2015. Vi ger också Trafiknämnden 600 miljoner mer än Alliansen. Detta innebär att i motsats till Alliansens nedbantade förslag kommer bussarna och tunnelbanan att kunna fortsätta ha samma kapacitet och turtäthet som idag. Samtidigt sänker Miljöpartiet SL kortet med 50 kronor.

- Alliansen lovade i valet att satsa mer på Trafikinvesteringar, ett löfte som de sedan svek. Vi lägger tillbaka de 7,6 miljarder som Alliansen skurit ned på i deras budgetförslag genom att vi låter trängselskatten gå till kollektivtrafiken. Det innebär att vi kan genomföra Roslagsbanans kapacitetsförstärkning, färdigställandet av Spårväg city, inköp av miljöbussar och uppgraderingen av driften på Röda linjen. Samtidigt satsar vi ytterligare 50 miljoner på utökad busstrafik och 60 miljoner på båttrafik, säger Malin Karlsson (MP), trafikpolitisk talesperson.

- Vi har både råd att göra mer investeringar än Alliansen och ger Trafiknämnden 9,5 miljarder 2015. Det är 600 miljoner mer än Alliansen. Samtidigt budgeterar vi för ett positivt resultat för 2015 på 220 miljoner, vilket kan jämföras med Alliansens 53 miljoner, säger Tomas Eriksson (MP), talesperson för ekonomi och miljö och gruppledare.

- Akutsjukhusen är i kris och personalen går på knäna eller slutar på grund av en stressande arbetsmiljö. Vi motsätter oss Alliansens nedskärningar på närmre 400 miljoner och vill istället satsa på bland annat att anställa sjukvårdspersonal så att de som jobbar på sjukhusen blir avlastade och vi hindrar den skenande och dyra trenden med inhyrd personal, säger Susanne Nordling (MP), landstingsråd.