MP vill knyta ihop Stockholm med Orange T-banelinje, utökad Spårväg Syd och Tvärbana Norr

Idag presenterar Miljöpartiet en helt ny nordsydlig Orange tunnelbanelinje och kraftfulla satsningar på utökade tvärbanor, som ska knyta ihop Stockholmsregionen från norr till söder samt på tvären.

Miljöpartiet vill sätta spaden i backen för tunnelbanan till Nacka, Arenastaden och Barkarby nu, och samtidigt påbörja  fler nya linjer - Orange linje, utökad Spårväg Syd och utökad Tvärbana Norr.
Med dessa satsningar ges förutsättningar för minst 200 000 nya bostäder samt nya tvärförbindelser som stärker både Södertörn och norra Stockholm.

– I valrörelsen 2014 ställs stockholmarna inför valet tunnelbana eller motorväg. Stockholm behöver en helhjärtad satsning på modern kollektivtrafik, det måste få gå före gamla motorvägsprojekt som Förbifarten, säger Åsa Romson (MP) Språkrör.

– Vi kopplar ihop nord med syd samt på tvären med t-bana och tvärbana. Det behöver bli betydligt enklare att ta sig fram med kollektivtrafiken, där det idag nästan är omöjligt utan bil. Det gynnar kvinnligt resande och människor som ska ta sig till, från och mellan miljonprogrammen, säger Yvonne Blombäck (MP) trafikpolitisk talesperson Stockholms läns landsting.

– Orange linje är ett klimatsmart alternativ till Förbifarten. Den minskar Stockholms klimatpåverkan, minskar trängseln på spåren förbi T-centralen och gör att stockholmarna snabbt och smidigt kan ta sig mellan hem, jobb och skola, säger Daniel Helldén, Oppositionsborgarråd Stockholms Stad.

För att kunna bygga ut tunnelbanan och övrig kollektivtrafik, måste Stockholmsavtalet omförhandlas så att nuvarande trängselskatter kan användas till kollektivtrafiken. Miljöpartiet vill visa Stockholmsregionen vilka möjligheter politisk vilja skapar. Även kommande trängselskatt behöver användas för att investera i kollektivtrafiken.

Förslaget bygger på ett regionbeslut inom Miljöpartiet, mellan Stockholms läns landsting och länets 26 kommuner. Syftet är att öka kollektivtrafikandelen i hela regionen och skapa förutsättningar för att bygga fler bostäder.

Läs mer i medföljande PM

www.mp.se/stockholms-lan/kollektivtrafik
www.facebook.com/miljopartietstockholmsregionen
www.twitter.com/MP_Sthlm_Region