Nytt (MP) landstingsråd föreslås

Nytt (MP) landstingsråd föreslås

Miljöpartiets valberedning i Stockholmsregionen föreslog idag Helene Öberg som nytt landstingsråd för Stockholms läns landsting.

Helene Öberg är hälso- och sjukvårdspolitisk talesperson i opposition och utmanar Moderaterna om att styra landstinget efter valet 2014. Hon efterträder Raymond Wigg som suttit som landstingsråd sedan 2005.

Valberedningens motivering är att Helene Öberg har en god erfarenhet av ledande uppdrag för Miljöpartiet inom landstinget och har skött dessa på ett mycket bra sätt. Hon har också fått medlemmarnas förtroende att stå på förslag till första plats på Miljöpartiets landstingslistor inom Stockholms stad för nästa mandatperiod.

Valberedningen föreslår vidare Tomas Eriksson och Yvonne Blombäck till gruppledare.

Slutgiltigt beslut fattas den 25 januari.

Helene Öberg (MP) 070-737 44 19
Eva Dannstedt Branting, ordförande för valberedningen Miljöpartiet 070-303 19 48
Helena Mehra, pressekreterare MP Stockholms läns landsting 070-737 45 09

Hållbar Stockholmsregion inom kollektivtrafik och hälsa