​Risken för självmord ökar i pandemins spår

​Risken för självmord ökar i pandemins spår

Risken för självmord ökar när covid 19 drabbar Stockholm. Effekterna av viruset förstärker en rad riskfaktorer för suicid.

-Vi måste kunna tänka på flera saker samtidigt och skydda befolkningen mot psykisk ohälsa lika väl som fysisk, säger Susanne  Nordling (MP), ordförande för psykisk hälsa och psykiatri i Region Stockholm.

Folkhälsomyndighetens rekommendationer om social distansering och karantän för riskgrupper är viktiga för att minska smittorisken för coronavirus. Men viruset, och de nödvändiga åtgärderna mot det, får en rad effekter som är riskfaktorer för självmord. De måste vi börja motarbeta nu. Förlusten av en nära anhörig, arbetslöshet och ekonomisk kris innebär högre risker för individens psykiska hälsa. Påtvingad ensamhet och en framtida ökad ojämlikhet i samhället är också riskfaktorer. En konkret fara är också tillgången till läkemedel – många har bunkrat egna lager av medicin, varav många är möjliga att använda för suicid. Tillgången till suicidmetoder har starkt samband med suicidförekomst.

Forskning visar att suicidbenägenheten ofta sjunker under pågående kris, men återkommer med större kraft när det akuta läget lagt sig. De preventiva metoderna handlar om allt från arbetssätt i vården till ökad riskmedvetenhet hos allmänheten och praktiska åtgärder ute i övriga samhället.

- Vi måste kunna tänka på flera saker samtidigt och skydda befolkningen mot psykisk ohälsa lika väl som fysisk. Som vanligt är det de med sämst förutsättningar som drabbas hårdast. Vi måste omgående växla upp för att inte förlora fler människoliv, säger Susanne Nordling (MP), ordförande för psykisk hälsa och psykiatri i Region Stockholm.

Miljöpartiet i Region Stockholm vill ta tillvara på en del av den förändring som pandemin tvingar fram.

-Vi ser en växande solidaritet i samhället där människor vill ställa upp och finnas för varandra. Det finns en helt ny medvetenhet om att vi behöver varandra för att överleva, inte bara denna utmaning, utan andra som kommer att komma. Det är något fint som kommer ur detta kaos som covid 19 har skapat. Den omsorgen vi nu har om varandra måste vi ta med oss in i vardagen efter coronautbrottet, säger Susanne Nordling.

Bakgrund:

Rapport från Nationellt centrum för suicidforskning och prevention