S, MP, V: Hälsoval Stockholm står fast (Stockholms läns landsting)

Vallöftet om Hälsoval Stockholm, det rödgröna alternativet till Vårdval Stockholm, där ersättningssystemet ska bygga på folkhälsosatsningar, diagnos och socioekonomiska faktorer står fast.

– Vi har ända sen vårdvalet infördes sagt att en blocköverskridande överenskommelse om vården vore det bästa både för de som arbetar i vården men framför allt för Stockholms invånare. Vill Moderaterna för första gången ta emot våra partier för en diskussion om hur vi kan förbättra ersättningssystemet de infört är det självklart intressant. Men vårt vallöfte om ett mer rättvist och hälsofrämjande ersättningssystem, som vi kallar Hälsoval Stockholm, står fast. Vi kommer att driva frågan om jämlik vård av hög kvalitet tillsammans, säger Ilija Batljan (S), landstingskandidat, Birgitta Sevefjord (V) oppositionslandstingsråd och Raymond Wigg (MP) oppositionslandstingsråd.

– Vi är självklart öppna för att diskutera exakta lösningar. Vi ser gärna att forskare och representanter för andra landsting bjuds in till en förutsättningslös hearing om hur Vårdval Stockholm egentligen fungerat, säger Ilija Batljan (S), Birgitta Sevefjord (V) och Raymond Wigg (MP).

Presskontakt:
Ida Strutt, pressekreterare hos Socialdemokraterna, 070-737 39 38