​Samverkan som främjar psykisk hälsa

​Samverkan som främjar psykisk hälsa

Välkommen till en pressträff där Folkets Husby och Region Stockholm berättar om det samarbete om det samarbete parterna ingått för att främja psykisk hälsa. Vi gör det för att uppmärksamma det fina jobb som görs där och vi gör det den tionde oktober som är Världsdagen för psykisk hälsa. En dag för att just lyfta insatser för att främja psykisk hälsa.

Folkets Husby bedriver ett omfattande hälsofrämjande arbete. Tack vare samarbetet med Hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Region Stockholm skapas nu möjlighet att utveckla deras Folkhälsocenter.

För Region Stockholm kommer samarbetet att generera kunskap och erfarenhet som kan påverka utvecklingen av den nya strategin för psykisk hälsa som är under utveckling. Det arbetet bedrivs av Region Stockholm tillsammans med många olika aktörer i hela länet och med internationell och nationell medverkan.

Den psykiska ohälsan är ett stort samhällsproblem i vårt län som skapar lidande, men också stora kostnader för samhället. Sjukvården måste göra sitt, men ska vi öka den psykiska hälsan så måste vi göra det tillsammans.

Efter presskonferensen bjuds på #1000fika, en form för enkla samtal om vad som får oss att må bra och hur vi skapar ett samhälle som främjar psykisk hälsa. Informationen från dessa samtal utgör en väg för att också stockholmarna ska kunna vara med och bidra till den nya Strategin för psykisk hälsa.

Välkomna!

Medverkande:

Susanne Nordling (MP) ordförande i beredningen för psykiatri och psykisk hälsa, Region Stockholm

Fredrik Lindencrona, processledare, Strategi för Främjande av Psykisk hälsa

Faisal Muse, processledare för Folkhälsocentret Folkets Husby

Hedvig Wiezell, Verksamhetschef, Folkets Husby

Det här är #1000fika:

Ett möte mellan 2-6 personer över en fika där de samtalar om vad som får oss att må bra. Deltagarna formulerar sedan egna och gemensamma tankar och idéer som delar med sig av till andra via sociala medier och hashtaggen #1000fika. Aktörer som håller på att utveckla sitt arbete, såsom Region Stockholms Strategi för främjande av psykisk hälsa och välbefinnande, får genom denna process input och idéer direkt från många Stockholmare. Vad kan väl vara viktigare än att diskutera hur vi tillsammans skapar ett samhälle som främjar psykisk hälsa och välmående?

NÄR: 10 oktober 2019 kl 13-14.30

Var: Folkets Husby