Foto: Fredrik Hjerling

Satsning för bättre fart på bussarna i Söderort

På dagens Tillgänglighets- och framkomlighetsberedning presenteras ett paket av åtgärder som ska få fart på blåbussarna 172 och 173. I vår och sommar genomförs flera av framkomlighetsåtgärderna. Till hösten ska det vara klart och resultera i kortare restider för resenärerna och mindre förseningar.

-Bussresenärerna och deras tid ska prioriteras högre. Klimatsmarta val ska löna sig, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd och ordförande för Tillgänglighets- och framkomlighetsberedningen.

Fler bussar, fler tåg och nya spår. Det görs nu stora satsningar på kollektivtrafiken, men minst lika viktigt är att se till att bussresenärerna inte sitter fast i bussar parkerade i bilköer. I stort sett all stombusstrafik går långsammare för varje år. Som en del i satsningen på förbättrad framkomlighet görs nu en stor satsning på blåbussarna 172 och 173 i Söderort.

-Det här är åtgärder som uppgraderar bussresenärerna i trafiken och som kommer korta restiden på bussträckningarna med mellan fem och tio minuter. Det gör skillnad för tusentals resenärer dagligen. Att få bättre fart på bussarna kommer vara mitt viktigaste uppdrag och därför är jag glad att vi nu ser resultat, säger Tomas Eriksson (MP) regionråd med ansvar för framkomligheten i kollektivtrafiken.

Det finns ingen enkel åtgärd som löser problemet utan det krävs många olika.

Exempel på åtgärder:

• Fler kollektivtrafikkörfält
  • Bättre prioritering för buss vid trafiksignaler
  • Bättre översyn av felparkerade fordon
  • Ändrad väjningsplikt till fördel för busstrafik i vissa korsningar
  • Ändrad linjesträckning för en genare resväg

På några platser kommer busshållplatser försvinna. Det här har väckt reaktioner.

-Jag förstår att de som är vana vid att ha sin busshållplats reagerar, men vi måste se till helheten. Sedan kommer vi självklart att utvärdera de åtgärder vi gör och höra hur de uppfattas av resenärerna, säger Tomas Eriksson (MP)