Foto: Fredrik Hjerling

Sjuka barn ska inte avvisas vid dörren - bygg ut BUP-akuten nu

Det bor mer än 550 000 barn under 18 år i Stockholms län.  För barn med psykiatrisk problematik finns det idag endast 18 vårdplatser på sluten barnpsykiatri - det är mindre än hälften så stor andel som genomsnittet i landet. Behovet i länet är minst 40 stycken.
- Det här är tyvärr inte nytt. Psykiatrin är nedvärderad i hela sjukvårdssystemet, och det gäller till och med sjuka barn. Den psykiska hälsan måste bli lika viktig som den fysiska, säger oppositionslandstingsråd Susanne Nordling (MP).

BUP-akuten är till för barn med akut depression eller svårt akut ångesttillstånd. De behandlar också psykotiska och bipolära tillstånd. Sedan en omorganisation av barn- och ungdomspsykiatrin för 12 år sedan finns endast 18 slutenvårdsplatser tillgängliga.  Trycket på vårdplatserna gör att endast akut vård är möjlig. Planerad eller självvald inläggning, som skulle kunna minska de långa vårdtillfällena finns det inget utrymme för. Det finns inte heller möjlighet för direktinläggning från de öppna BUP-mottagningarna.

-Samhället sviker de allra svagaste, de som vi vuxna är satta att skydda - barnen. Det är ovärdigt ett län som Stockholm och det är fruktansvärt att vården på grund av platsbrist behöver avvisar psykiskt sjuka barn vid dörren, säger Susanne Nordling (MP).

Stockholms läns landsting har brist på lokaler och har intecknat investeringsutrymmet i åtskilliga kommande budgetar i Nya Karolinska sjukhuset. Endast tio nya slutenvårdplatser inom barn- och ungdomspsykiatrin finns med i nuvarande planer.

Barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholms län uppfyller idag till stor del vårdgarantin, men MP anser att den måste skärpas. 30 dagars väntetid till första besök och tre månader till behandling är för lång tid för ett barn att vänta på vård.

-BUP måste vara köfritt. Sjuka barn ska inte behöva vänta i flera månader, säger Susanne Nordling (MP).

Miljöpartiet vill:

• Prioritera att omedelbart bygga ut antalet slutenvårdplatser inom barn- och ungdomspsykiatrin till minst 40.
  • Korta vårdgarantin inom barn- och ungdomspsykiatri.
  • Satsa på personalen - ge tid för riktig omvårdnad, återhämtning och kompetensutveckling.