Foto:Mikael Lundström

SL-resor blir märkta med Bra Miljöval

Naturskyddsföreningen har granskat SL:s resor med bussar och tåg och kommit fram till att de klarar kraven för att märkas med Bra Miljöval.

-Det visar att klimat och miljö är vinnare när du åker med kollektivtrafiken, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Snart kommer bussarna och tågen i SL-trafiken att prydas med ett Bra Miljöval-märke. Det är ett bevis för att SL klarar Naturskyddsföreningens krav, men också på att SL-kommit långt i klimat- och miljöarbetet.

-Det här är en seger för alla på SL som i åratal jobbat mot en mer hållbar verksamhet, men också för alla resenärer som vill resa hållbart, säger Tomas Eriksson (MP).

För miljontals stockholmare är kollektivtrafiken det som får vardagen att fungera. Det är med bussen och tåget de kommer till jobbet, skolan och fritidsaktiviteterna.

Men det är också ett hållbart sätt att resa.

Kollektivtrafikens resenärer gör ett bra val för miljön varje gång de väljer bussen eller tunnelbanan före bilen. Med märkningen blir det tydligt att resor med kollektivtrafik är det grönaste sättet att resa.

-SL ligger väldigt långt fram i omställningen. Nu börjar omställningen inom biltrafiken, men mycket av det jobbet har SL redan gjort. Idag går till exempel alla bussar på förnybara bränslen. Dit har biltrafiken väldigt långt, säger Tomas Eriksson (MP).

Bra Miljöval är Naturskyddsföreningens egen miljömärkning. En märkning som ska hjälpa konsumenter att hitta de produkter som är minst skadliga för miljön. SL klarar kraven för trafiken de bedriver på land.

-Det här betyder inte att vi är i mål. Tvärtom innebär den här märkningen att vi kommer ställa ännu tuffare krav. Vår förhoppningen är också att sjötrafiken ska miljömärkas. Kraven för att kunna märkas med Bra Miljöval kommer också att bli tuffare, säger Tomas Eriksson.

Fem anledningar till att SLs trafik på land har fått märkningen Bra Miljöval:

1. Hållbar el

SL-trafiken drivs till 100 procent på förnybar elektricitet. För att klara kriterierna ska 50 procent av elen dessutom vara märkt med Bra Miljöval. Det innebär att det ställs miljökrav på den förnybara elproduktionen så att den tar hänsyn till miljö, klimat, växter, djur och människor. Dessutom gör elbolaget fondavsättningar till projekt som reparerar miljöskador och minskar energianvändningen. Det klarar SL med god marginal.

2. Fordonsproduktion med låg klimatpåverkan

SL ställer tuffa miljökrav när de upphandlar fordon. Det kan handla om att nya tåg till 98 procent ska bestå av återvinningsbart material och att man använder giftfria och icke allergiframkallande material i de nya C30-tågen.

3. Miljövänliga och icke-hälsovådliga rengöringsprodukter

SL har stränga krav på de rengöringsmedel de använder. I och med miljömärkningen kommer SL i kommande upphandlingar att ställa krav på att rengöringsprodukter som används för interiör respektive exteriör rengöring även ska vara märkta med Bra Miljöval, Svanen, EU Ecolabel och/eller likvärdig märkning. Alternativt vara upptagna på Naturskyddsföreningens kemikaliesvepet.

4. Socialt hållbara batterier

SL ställer krav på aktivt arbete för full spårbarhet av kritiska material i batterier vid upphandling av elbussar. Syftet och målet är 100 procent spårbarhet i hela leverantörskedjan avseende kritiska material i batterierna.

5. Begränsad klimatpåverkan av bussresor

Det är ett bra val för miljön att åka buss. Klimatpåverkan för alla bussresor ska ett vanligt år vara i genomsnitt max 35 gram CO2-ekv/personkilometer per år.