Foto: Fredrik Hjerling

Snabba beslut för att minska risk för självmord

Region Stockholm gav i går i uppdrag till samtliga sina förvaltningar att ta fram handlingsplaner för hur suicidrisken ska minska.

-Vi vet att de psykologiska reaktionerna ofta blir starkare efter den akuta krisen. Då ska vi vara redo, säger Susanne Nordling (MP).

Covid 19-utbrottet förväntas få konsekvenser för den psykiska hälsan för lång tid framöver. I genomsnitt tar 320 stockholmare sitt liv varje år, och 1 800 vårdas för suicidförsök. Enligt forskning efter tidigare kriser sjunker suicidtalen i samband med den akuta krisen, men stiger desto mer i dess efterdyningar.

-Många människor har redan drabbats och fler kommer att drabbas. Personliga tragedier med förlorade anhöriga, förlorat arbete och sammanhang och kanske förlorad trygghet, kommer att få konsekvenser för vår psykiska hälsa. Vi ska göra allt för att lindra det, säger Susanne Nordling (MP), ordförande för psykisk hälsa och psykiatri i Region Stockholm.

Uppdraget att omgående ta fram handlingsplaner har gått ut från RSSL (Regional Särskild Sjukvårdsledning), och som bakgrund finns en sedan tidigare framarbetad strategi som snabbeslutats. Underlaget har tagits fram i samarbete med NASP, Nationellt centrum för suicidprevention.

-Vi vet att det finns en mängd ganska enkla åtgärder att vidta på olika nivåer i samhället. Hälso- och sjukvården är bara en liten del när det kommer till att förebygga självmord. Nu vill vi snabbt sprida den kunskap som finns och omsätta den i handling. Vårt mål är att förhindra att människor hamnar i ett så utsatt läge att de väljer att försöka ta sina liv, säger Susanne Nordling (MP).

Sedan tidigare har Region Stockholm vidtagit flera åtgärder för att förbättra vården för psykisk hälsa i det akuta krisläget. Bland annat har digitala möten godkänts för alla vårdgivare och fler självhjälpsprogram publicerats på regionens digitala plattformar.

Bilaga: Strategi för suicidprevention

Länk: NASP varnar för coronavirusets konsekvenser