Stockholms läns landsting struntar i Klimatklivet

Stockholms läns landsting struntar i Klimatklivet

Regeringen satsar 600 miljoner om året på Klimatklivet som ska ges till lokala klimatinvesteringar. Trots att Stockholms läns landsting inte saknar utmaningar inom området så har man inte fått i väg en enda ansökan.

Stockholms län landsting har flera gånger utsetts till Sveriges miljöbästa landsting av tidningen Miljöaktuellt och flera gånger fått beröm för sitt miljöarbete. Trots det har Stockholms läns landsting inte lämnat in någon ansökan till regeringens satsning Klimatklivet.

-Jag är förvånad över att man inte fått i väg en enda ansökan. Trots positionen som miljöbästa landsting så saknar vi inte utmaningar. Vi är exempelvis sämst i Sverige när det handlar om energieffektivisering. Tittar man på andra landsting så har till exempel Uppsala skickat in åtta, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

Regeringen satsar 600 miljoner om året under mandatperioden på Klimatklivet som ska ges till lokala klimatinvesteringar. Det här riktar sig till kommuner, landsting, företag, organisationer med flera som kan ansöka om investeringsstöd för åtgärder som minskar klimatpåverkan.

-På dagens landstingsstyrelse kommer vi från miljöpartiet därför lämna in en skrivelse för att be landstingsdirektören ta fram en lista över lämpliga projekt som staten kan vara med och finansiera genom Klimatklivet, säger Tomas Eriksson (MP) gruppledare i Stockholms läns landsting.

För mer information, kontakta: Tobias Östberg 070-737 45 09. tobias.ostberg@mp.se.