Stoppa monstertrålarna i Skärgården

Stoppa monstertrålarna i Skärgården

Den senaste tidens nyheter om att stora trålfartyg fiskar i Stockholms skärgård rör upp känslor. Det är skadligt både för miljö och det småskaliga fisket menar Miljöpartiet.

-Vi måste stoppa monstertrålarna i skärgården. De hotar att skada Östersjön som redan har stora problem med fiskbestånden. Samtidigt sätts det småskaliga fisket på pottkanten, säger Tomas Eriksson gruppledare Miljöpartiet Region Stockholm.

Skärgården erbjuder en unik miljö för växter och djur. Skärgården är till exempel en viktig barnkammare för många fiskar. Hela ekosystem kan rubbas om någon art försvinner. Att ha storskaligt fiske där blir därför helt fel. Samtidigt är det just skärgårdens naturvärden som gör den till en fantastisk plats att både bo och turista i. Miljöpartiet vill stoppa trålningen i Skärgården och se över fiskekvoternas utformning.

-Långsiktig hållbarhet för Östersjön är viktigt för Miljöpartiet. Här är ett tydligt exempel där kortsiktigt tänk fått gå före. Regeringen och EU behöver se över detta. Det kan inte få fortsätta såhär, säger Tomas Eriksson (mp).

Ut till 12 sjömil utanför baslinjen är det nationellt vatten och dit kan Sverige reglera Svenskt fiske. Dock finns fiske som bedrivs med avtal (exempelvis Finskt fiske) in till 4 sjömil från baslinjen. För att reglera det fisket krävs en process i EU. Det vore önskvärt om den processen initierades menar Miljöpartiet. Det skulle kunna innebära en utflyttning av trålgränsen till 12 sjömil, och därmed ett stopp för trålfiske i Skärgården.

-För att flytta trålgränsen måste regeringen ge Havs- och vattenmyndigheten (HaV) i uppdrag att driva en sådan process gentemot EU. Min uppmaning är att regeringen omgående bör ge HaV det uppdraget, säger Tomas Eriksson.