Foto: Fredrik Hjerling

Stor ökning av klagomål på värmen i kollektivtrafiken

Värmen har gjort livet i kollektivtrafiken tufft för resenärerna. Miljöpartiet har tagit fram siffror på klagomål på värmen i SL. De är tre gånger fler än motsvarande månad förra året.
-Vi kräver åtgärder. Varken resenärer eller SL personalen ska behöva vistas i en sån hetta. Det skulle inte tolereras i andra moderna miljöer och det ska det inte heller göra i kollektivtrafiken, säger Tomas Eriksson gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.

Det är härligt varmt ute, men i kollektivtrafiken är hettan ofta olidlig. SMHI visar samtidigt i sina prognoser att perioder med extremt höga temperaturer kommer att bli fler och längre i och med klimatförändringarna.

-Tåg och bussar är inte rustade för dagens väder och inte för en framtid då värmeböljorna kommer bli fler. Nu krävs åtgärder för att skapa en robust kollektivtrafik som ger resenärerna en behaglig resa och personalen rimliga arbetsförhållanden även när det är riktigt varmt, säger Tomas Eriksson (MP).

Att dagens bussar och tåg inte lever upp till kraven blir tydligt när man tittar på de klagomål som kommer in till SL när det gäller värmen. Miljöpartiet har tagit fram statistik för klagomålen på grund av värme och siffrorna visar sitt tydliga språk, antalet klagomål har ökat från 203 i maj 2017 till 638 i maj 2018.

Klagomålen har ökat i alla trafikslag men mest har klagomålen ökat på busstrafiken från 135 i maj 2017 till 511 i maj 2018. Bland de inrapporterade klagomålen märks folk som svimmat eller kollapsat och djur som börjat kräkas.

-Det är naturligtvis inte acceptabelt att vi har en miljö i kollektivtrafiken där människor mår dåligt eller kollapsar. Om vi ska få människor att välja kollektivtrafiken behöver den vara attraktiv även i perioder med varmt väder, säger Tomas Eriksson gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms läns landsting.