Miljö och mobilitet är inga motsatser

Miljö och mobilitet är inga motsatser

Det känns ofta som om det är bilarna och bilisterna som får mest kritik för att smutsa ner miljön. Skatter som åläggs bilismen brukar kallas ”miljöskatter” och transporterna är alltid exempel på något som förstör miljön. Bilister borde minsann ställa bilen och cykla istället – och gör de inte det så hjälper diverse politiker gärna till och försämrar framkomligheten eller parkeringsmöjligheterna. För att lära dem en läxa.

Det är enahanda och det är fel.

Motorbranschen är troligen en av de branscher som mest av alla arbetar för att producera allt bättre och effektivare motorer. Tack vara dessa insatser så går det till exempel redan i dag att köra de allra flesta bilarna på fossilfria bränslen. Diesel kan ersättas av HVO och bensin av biogas. Elbilar blir allt vanligare och med en ”vanlig” laddning kan man köra upp till 10 mil, vilket räcker för de flestas dagsbehov. Vem vet, kanske även bränsleceller är på lite bredare inmarsch? Och helt säkert kommer vi att få se nya syntetiska bränslen. Utmaningen ligger nu snarare i beslut om förutsättningar för tillverkning av bränsle – inte på bilbranschen.

I korthet – det är inte bilismen och därmed den fria mobiliteten som ska minskas, det är de farliga utsläppen. För att vi ska kunna fortsätta att dra vårt strå till stacken behöver dock våra beslutsfattare ger oss bättre förutsättningar.

Att konstruera en bil är inget man svänger ihop på en kafferast. Från ritbord till bilhallen tar det flera år. Därför måste branschen i god tid veta att vissa krav och önskemål ligger fast under en förutsägbar tid. Det funkar inte att ena dagen hylla diesel för att nästa dag vilja straffbeskatta den. Pumplagen med sin etanolsatsning är ett annat exempel som kanske var välmenat i grunden, men som inte hade tillräckligt lång tidshorisont för att ge avsedd effekt.

Det är inte rättvist mot branschen och verkligen inte heller mot konsumenterna. Bilar kräver resurser för att tillverkas och inte något man kan byta efter politikernas nycker utan att även ta hänsyn till en total livscykelanalys. Bäst vore om vi i branschen fick en utstakad väg, ett ramverk med gott om plats för bra innovationer och utan detaljreglering av politisk karaktär. Då kan vi få se resultat – goda resultat till förmån för både miljö och människors mobilitet.

Tommy Letzén