Stockholmspolitiker lyssnar inte på sina väljare

Trafikkaos att vänta – Stockholmspolitikerna lyssnar inte på sina väljare!

Trafikfrågan har sällan engagerat så många och rört upp mer känslor än nu. Stockholmarnas behov av att förflytta sig ökar och invånarna blir allt fler, samtidigt som den politiska styrningen i Stockholms stad gör sitt yttersta för att underminera möjligheterna att förflytta sig snabbt och smidigt. Politikerna med Miljöpartiet i spetsen talar om att begränsa det egna bilägandet trots att miljöbilar rimligtvis inte kommer att utgöra ett stort miljöproblem i framtiden.

Inte ens bildelningsföretagen klarar att överleva i detta politiska klimat med hänvisning till bland annat höjda trängselskatter och ökade parkeringskostnader. 2016 tvingades Car2go att lägga ner sin verksamhet i Stockholm och nu lägger även DriveNow ner sin verksamhet i regionen.

Stockholm har ett eskalerande trafikkaos att vänta, orsakat av en lång tids negligerande av invånarnas transportbehov. Regionen står inför en kraftigt försenad förbifart, ringled som hotas av att inte byggas, onödiga och slarvigt utformade miljözoner, för få laddplatser för el- och hybridbilar, gator som stängs av för biltrafik och höjda trängselskatter, samtidigt som Stockholm är en av Europas fem snabbast växande regioner med en förväntad befolkningsökning om 350 000 personer de kommande 10 åren.

Ekvationen går helt enkelt inte ihop och utan goda förutsättningar för effektiva varutransporter och individuell mobilitet riskerar tillväxten att avstanna, vilket skulle försämra hela regionens konkurrenskraft och företagsklimat.

Motorbranschens riksförbund (MRF) i Stockholm har lösningen:

1. Accelerera förbifart Stockholm
  2. Bygg Östlig förbindelse
  3. Bordlägg och omarbeta planerna för miljözoner i Stockholm
  4. Stöd utveckling och försäljningen av elbilar
  5. Straffbeskatta inte dieselbilar och stöd produktion av miljödiesel (HVO)
  6. Växla upp investeringstakten i laddinfrastruktur på kommunala parkeringsplatser samt öka installationsstödet till flerfamiljsbostäder som sätter upp laddstationer.

1. Accelerera förbifart Stockholm

Förbifarten har fördyrats och fördröjts med mer än sex månader på grund av oenighet mellan Miljöpartiet och Socialdemokraterna. Fördröjningen beräknas ha kostat skattebetalarna minst 170 Miljoner kronor i direkta kostnader, frånsett den samhällsekonomiska kostnaden av att mobilitetsbegränsningar i regionen som påverkar livskvalité, näringsliv och välfärd negativt. Tillsätt mer resurser till projektet som en åtgärd i att kompensera för förseningarna och slutför bygget enligt ursprunglig tidsplan.

2. Bygg Östlig förbindelse

Det som en gång ritats upp som en ring runt huvudstaden ser nu ut som en ”hästsko”. Ringleden saknar ett projekt från att färdigställas där Östlig förbindelse är den enskilt viktigaste infrastrukturåtgärden som regionen behöver. En färdigställd ringled skulle hjälpa till att avlasta övriga vägnätet och skapa en bättre trafiksituation i hela regionen. Vidare skulle en östlig förbindelse hjälpa till att leda trafiken kortast möjliga väg utanför staden istället för in i city samtidigt som det skulle skapa fler arbetstillfällen och gynna utvecklingen i regionen.

En förkrossande majoritet av Stockholmarna vill bygga en östlig förbindelse och det gäller även den politiska ledningen i alla Stockholms tillfrågade kranskommuner. Den enda kommunen som har sagt nej och på så sätt lyckats stoppa hela projektet är Stockholms kommun med Miljöpartiet i spetsen.

En trafikled runt innerstaden har planerats sedan 1928 och konkretiserades i österleden (numera kallad östlig förbindelse) 1987 i det så kallade Dennispaketet. Den nya nationella transportplanen som presenterades av regeringen den 4 juni i år innehåller ingen Östlig förbindelse, vilket innebär att projektet nu avvecklas av Trafikverket.

Bygg vägar för framtidens bilar - Regeringen har presenterat en handlingsplan för fossilfria transporter och elektrifiering. Utsläpp av växthusgaser från transportsektorn (exkl flyg) ska reduceras med 70% till år 2030 i jämförelse med 2010.

MRF Stockholm ställer sig frågan varför byggs då inte vägar för dessa miljövänliga fordon?

3. Bordlägg och omarbeta planerna för miljözoner i Stockholm

Stockholms stad släppte för ett par veckor sedan en rapport som visar att Stockholm inte behöver miljözoner. Miljözonerna gör mer skada än nytta och med hänvisning till den stora samhällsekonomiska kostnaden relaterat till den oproportionerligt låga positiva inverkan ett införande skulle ge, bör miljözonerna revideras eller bordläggas helt.

Kostnaden för att byta ut fordonsparken om miljözoner skulle bli verklighet i Stockholm uppgår till minst 11 Miljarder kronor – en nota som bilägarna i Stockholm skulle få stå för.

4. Stöd utvecklingen och försäljningen av elbilar

Bonusdelen som har ökats för t.ex. rena elbilar i nya skattesystemet Bonus/Malus får en positiv inverkan på nybilsförsäljningen av miljöbilar. Tyvärr pekar statistiken mot att många av dessa bilar exporteras efter en viss tid och nyttan kan därför bli begränsad. Inför incitament som får ”bonusbilarna” att stanna kvar Sverige genom att sänka trängselskatten, dedikera parkeringsplatser och tillåt körning i kollektivkörfält för just dessa bilar.

5. Straffbeskatta inte dieselbilar och stöd produktion av miljödiesel (HVO)

Tyvärr så tar inte Bonus/Malus tillräcklig hänsyn till vill vilket bränsle som ett fordon framförs med. Som exempel straffas en dieselbil som körs på HVO i det nya systemet, vilket är olyckligt. Arbeta om Bonus/Malus genom att premiera alla miljöbränslen likvärdigt. En bränslesnål dieselbil med modern miljöteknik så som AdBlue för att rena kväveoxider och partikelfilter är ett klimatsmart fordon.

I början av 2018 var antalet laddstationer ca 700 st i Stockholm. Om Stockholms stad ska nå målet om att ha en fossiloberoende transportsektor till år 2030, måste minst 15.000 – 25.000 laddstationer tillkomma. Många boende i lägenheter kan inte få tillgång till laddning i anslutning till hemmet eftersom installationerna är för kostsamma. Rikta ett höjt installationsbidrag till flerfamiljsbostäder.

Slutsats

Förbjud och förhindra inte individuell mobilitet, utan främja den tillsammans med ny teknik och drivmedel vid sidan av en utbyggd kollektivtrafik. Då kommer Stockholm att få bästa möjliga förutsättningar att fortsätta växa och invånarna får både bra luftkvalitet och effektiv mobilitet!

Jens Wetterfors

Ordförande MRF Stockholm