Bilverkstadskvaliteten allt bättre enligt Kontrollerad Bilverkstad

Kontrollerad Bilverkstads statistik hittills för 2012 visar på en markant kvalitetsförbättring bland de inspekterade bilverkstäderna. 2011 förekom det tekniska eller administrativa fel bland 17,0 procent av de stickprovskontrollerade bilarna. 2012 är siffran 14,5 procent.

– Framför allt är det de administrativa felen som blir färre – bilägaren får prisuppgift, tillfrågas vid tilläggsarbeten och utlovad leveranstid hålls av verkstaden, berättar KBV:s vd Thomas Engström.

De tekniska felen som hittas på de reparerade bilarna är högst varierande. Det finns fel på broms- och styrsystem bland det som har inrapporterats av KBV:s inspektörer.

– Men de allvarliga kvalitetsbristerna är synnerligen ovanliga – ingen verkstad har uteslutits ur systemet under 2012.

– Det visar på bra fackmannamässighet bland de ca 800 KBV-verkstäderna, berättar Thomas Engström.

Han betonar att bilverkstadsnäringen är en förtroendebransch.

– Bilen är en stor utgiftspost, i flertalet hushåll den näst största efter bostaden.

– Dessutom blir bilarna allt mer komplexa samtidigt som den generella tekniska kunskapen om bilen minskar bland befolkningen.

– Kunden är många gånger i underläge mot verkstaden, säger Engström.

Därför mäter KBV även verkstadskundernas nöjdhet. Överlag är bilägarna nöjda eller mycket nöjda till 78 procent och uppger sig till 83 procent vilja anlita verkstaden igen.

Däremot är bilägarna inte fullt nöjda med prisuppgift och godkännande av tilläggsarbeten.

– Det finns förbättringspotential för verkstäderna inom kundupplevelse. Vi kommer fortsatt att arbeta hårt med de administrativa rutinerna hos verkstäderna, sammanfattar Thomas Engström.

Kontrollerad Bilverkstad, KBV, bildades 1996 på initiativ av Konsumentverket. Detta efter en omfattande debatt kring bilverkstadskvalitet.

Partners i projektet var då Motorbranschens Riksförbund, MRF, Bil Sweden, Motormännen, M, Svensk Bensinhandel, Bilförsäkringsbolagen samt Svensk Bilprovning. Sedan 2011 ägs KBV av MRF och nuvarande AB Svensk Bilprovning är huvudleverantör av kvalitetsinspektioner.

800 bilverkstäder är frivilligt anslutna till KBV och tillämpar regelverket ”verkstadens reparationsvillkor”. Verksamheten omfattar inspektioner, tredjepartskontroll, av bilservice, bilreparationer och bilskadereparationer. Totalt genomförs över 10.000 kvalitetskontroller varje år av 70 inspektörer.

Utförligt presentationsmaterial finns bilagt som PDF.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.