Finanskatt öppnar för godtycke

Utredningen om skatt på finansiella tjänster (SOU 2016:76) som nu ligger ute som remiss, innebära att även bilhandeln – och en del annan detaljhandel, drabbas av en extra skatt eftersom man förmedlar finansiella tjänster (ex avbetalningsköp).

Avsikten från statens sida var att lägga en skatt på finansiella tjänster, och pekar på att bank- och försäkringstjänster är momsbefriade. Utredningen föreslår nu att en skatt på 15 % med lönesumman som beräkningsgrund, ska införas.

Det innebär att även bilhandeln kommer att drabbas av skatten, t ex i samband med avbetalningsköp, som är en form av momsfri finansiell tjänst. För företag som har verksamhet som är blandad, eller endast har inslag av, momsbefriad finansiell verksamhet så ska beskattningsunderlaget delas upp utifrån ”skälig grund”.

-Vi anser nu, att om regeringen skulle välja att gå vidare med förslaget så ska det i första hand se till att skatten endast tas ut på företag som huvudsakligen ägnar sig åt momsbefriad finansiell verksamhet.

-Om inte, så krävs det klara och tydliga regler för hur beräkningarna ska göras så att risken för godtycke minimeras.

-Slutligen anser vi att ett ”fribelopp”, en nedre gräns på beskattningsunderlaget på 500 000 kr ska införas. Detta skulle minska de administrativa problemen, avslutar Charlie Magnusson

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.