Fjärde raka för Hyundai - toppar MRF:s generalagentenkät 2010

Vid en branschsammankomst på fredagen delade MRF:s förbundsordförande, Tommy Andersson, och VD, Per Johansson, ut utmärkelsen som brukar kallas "Årets generalagent" till Christian Norberg, VD på Hyundai i Sverige. Märket har av sina återförsäljare utsetts till Sveriges bästa generalagent för 2010

Årets 10-i-topp består av: Hyundai, BMW, Mercedes, Subaru, Volvo personbilar, Kia, Volkswagen personbilar, Mitsubishi, Skoda och Volkswagen Transportbilar.

Det är för fjärde året i rad som Hyundai vinner undersökningen. Inte minst tack vare stöd av MRF:s generalagentenkät har importören lagt en långsiktig plan för att utveckla såväl sina återförsäljare som relationen med dem.

Det är för femtonde gången som MRF genomför sin enkät bland sina märkesåterförsäljande medlemmar. Totalt är det 126 frågor om generalagenternas prestationer inom områden som bl a försäljning/marknadsföring, servicemarknad, affärsvillkor mm som har besvarats. Svarsfrekvensen är över 75 procent och det är SIFO som svarat för undersökningens genomförande på uppdrag av MRF:s bilhandelssektion.

"Tack vare sin kontinuitet och omfattning har MRFs generalagentenkät utvecklats till att vara ett viktigt verktyg för att utveckla affärsrelationen mellan generalagent och återförsäljare. Enkäten har med åren även väckt stor uppmärksamhet eftersom det ligger stor prestige i att ha ett bra index och en bra placering på rankinglistan. Flera internationella biltillverkare lägger stor vikt vid sin placering, inte minst i förhållande till två ”inhemska” biltillverkare som Saab och Volvo", säger Tomas Ulander, bilhandelsansvarig på MRF.

Per Johansson pekade på de utmaningar branschen står inför, efter finans- och bilkris och att det nu gäller att återfå balans mellan tillgång och efterfrågan. Ett av de största bekymren i branschen är fortfarande den svaga lönsamheten, även om en viss förbättring kan skönjas i årets enkät. Sverige har en god möjlighet att bli det goda exemplet när det gäller framtidens bildistribution genom att ha nöjdare kunder och därmed säkerställa en god lönsamhet, enligt Per Johansson.

Bilaga: Pdf hela listan

För ytterligare information kontakta:

Tomas Ulander
Bilhandelsansvarig
08-701 63 22 eller mob 070-323 02 10

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.