Köpläge på både nytt och begagnat

Det är nu smart av bilköparna att utnyttja det läge som råder inom bilhandeln.
Lagren av begagnade bilar krymper och priserna tenderar att pressas upp.
Sedan i våras då priserna bottnade har begagnatprisindex ökat med 2 %.
Samtidigt håller importörerna igen på de prishöjningar som med säkerhet kommer under hösten.

- Den som funderar på att köpa begagnat bör nog skynda sig lite, säger Tomas Ulander på MRF, Motorbranschens Riksförbund. Än har vi naturligtvis bilar i lager, men lagernivån sjunker och vi är på väg mot historiskt låga nivåer. Dessutom har vi haft en mycket stor export under året samtidigt som importen har minskat. Det innebär ett negativt netto i "bytesbalansen" på begagnat, säger Ulander.

- Sammantaget kommer detta att vara prisdrivande, det ser vi redan. Därför kan det vara klokt att handla nu när det finns ett urval och innan priserna sticker iväg mer, menar Ulander.

På nybilssidan är branschen pressad av både svag försäljning och bristande lönsamhet. Det talas om ett stort behov av prishöjningar, som sannolikt kommer under hösten. Frågan är vem av importörerna som vågar vara först.

- Det är ju normalt sett inte speciellt säljdrivande att höja priserna i en lågkonjunktur när försäljningen är så svag, säger Tomas. Samtidigt går det inte heller att sälja utan vinst hur länge som helst. Även nybilslagren är nu små och de nya bilar som kommer hem under hösten kan vara till helt andra priser. Det är bara att gratulera bilköparna, så länge som detta varar. Väljer man dessutom en miljöbil så får man 5 års skattefrihet på vägskatten. Det är bara att tacka och ta emot, avslutar Tomas Ulander på MRF.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Ulander 070-323 02 10