MRF tar position inom fordonsdata

MRF tar position inom fordonsdata

Kampen om lika rätt till fordonsdatan accentueras ytterligare. Detta sker när ansvarig EU-kommissionär, konkurrenskommissionär Magrethe Vestager, väljer att gå på fakta från i första hand fordonstillverkarna samtidigt som hon nästan helt bortser från tredje part – Europas bilhandlare och verkstäder.

Detta kan ha negativa konsekvenser för samtliga tredjepartaktörer på marknaden, menar den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad, CECRA, där MRF är medlem.

Därför kräver CECRA att de digitala system som finns idag och som skapas i morgon ska vara öppna för behöriga aktörer och inte hållas exklusiva för fordonstillverkaren. Samt att alla bilhandlare och verkstäder ska ha lika rätt att tillgå datan.

Detta förs nu fram genom ett gemensamt upprop till EU-kommissionen och övriga EU-parlamentariker som kommer att vara involverade i lagstiftningen kring uppkopplade fordon.

Motorbranschen domineras av SME, små och medelstora företag, som dessutom är starkt lokalt förankrade. Sedan 2010 regleras konkurrensen i branschen genom EU:s förordning 461/2010 med tillhörande riktlinjer. Riktlinjerna syftar till att skapa konkurrens på lika villkor för samtliga parter så att arbetstillfällen säkras och finns där kunderna bor och verkar.

I det aktuella uppropet kräver CECRA-medlemmarna en standardiserad IT-plattform och tydliga regelverk som är i harmoni med EU:s konkurrenslagstiftning.

Bakgrunden till ställningstagandet är den snabba utvecklingen inom telematik med eCall, uppkopplade och autonoma fordon, där fordonstillverkarna i dagsläget har ensamrätt till den fordonsgenererade datan.

– Idag väger fordonstillverkarnas röster väldigt tung. Risken är att alla bilhandlare, verkstäder och andra aktörer på eftermarknaden utestängs från tillgång till fordonsgenererad data i realtid. Det blir då svårt för dem att konkurrera med sina produkter och tjänster på lika villkor, säger Tommy Letzén, vd för MRF i ett uttalande.

Han betonar att detta är en fråga som berör hela branschen, från märkesåterförsäljare och märkesauktoriserade verkstäder till oberoende leverantörer av såväl reservdelar som digitala tillbehör på den fria eftermarknaden.

– Samtliga aktörer inom motorbranschen måste förstå innebörden, sett till både hot och möjligheter, av den digitalisering som sker, avslutar Tommy Letzén.

Läs mer om CECRA:s upprop: http://www.cecra.eu/statements/2016CECRAPPconnectivity03102016.pdf

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.