Privatleasingen fortsätter att öka starkt

December månad blev åter en månad där vi slog ett nytt rekord för privatleasingen. Andelen privatleasade personbilar av de privatregistrerade nådde över 34 procent för december och för helåret 2016 nådde den 29 procent. Antalet privatleasade personbilar var i december 5 571.
Ökningen av privatleasade personbilar för 2016 mot 2015 blev hela 81 procent och antalet ökade från 26 946 till 48 791.

Av det totala antalet registrerade personbilarna blev privatleasingens andel för 2016 13 procent och för december som enskild månad 15 procent.

2016 levererades flest privatleasade bilar i Västra Götaland med 12 162 bilar (en ökning med 72% jämfört med 2015), Stockholms län var knapp tvåa med 11 952 bilar (+66%) och Skåne trea med 6 107 (+70%). På fjärde plats kom Jönköpings län med 2 007 (+78%). De län som har ökat mest i % i år är Kalmar län med 139 %, Gävleborg 114 % och Västmanland med 106%. Nästan var annan privatleasad bil levererades i Stockholms och Västergötlands län tillsammans.

- Privatleasingen kommer att fortsätta sin positiva ökning ytterligare, den känslan är tydlig i branschen, inte minst med tanke på det positiva mottagandet från kunderna tillsammans med den fortsatt starka ökningstakten, säger Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig på MRF.

- Vår prognos är att vi kommer att leverera ut över 55 000 privatleasade bilar 2017.

Mer information och diagram finns på

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.