Svenska verkstäder världsledande på att reparera bilplast

20 års målmedvetet arbete inom motorbranschen ger resultat – idag är svenska bilskadeverkstäder världsbäst på att reparera krockskadade bildelar av plast.

”Det råder ett win-win-win-win-förhållande”, inleder Per Johansson, vd för Motorbranschens Riksförbund, MRF.

”Bilägarna tjänar på det, likaså försäkringsbolagen, skadeverkstäderna och framför allt vår miljö när vi kan reparera en bildel av plast istället för att kassera den - något som är brukligt i andra länder”, fortsätter Per Johansson.

Färsk statistik från MRF visar att svenska bilskadeverkstäder reparerade bilplast till ett sammanlagt värde av 200 miljoner kronor under 2010. Antalet reparerade bildelar – främst stötfångare, fram- och innerskärmar och strålkastarinsatser uppgick till närmare 200 000 stycken.

”Branschens bedömning är att utan större insatser kan reparationsvolym och därmed även omsättningen mångdubblas. Idag tillverkas allt fler bildelar av plast eller kompositmaterial, vilket svenska skadeverkstäder förstått och därför rustar sig för att kunna laga dem”, berättar Per Johansson.

Det var i slutet av 80-talet som en grupp MRF-företag påbörjade arbetet med att finna metoder och material för att kunna reparera i första hand stötfångare. Med åren har tekniken utvecklats ytterligare med speciella behörighetsgivande utbildningar, certifieringar av arbetsplatser (heta arbeten) samt framtagande av metoder och material för att kunna reparera olika plaster. Konceptet kallas för MRF Bilplastteknik, och anses idag som världsledande inom sitt område.

”Allt arbete inom konceptet sker i nära samarbete med försäkringsbolag, biltillverkare samt leverantörer av plast, lim- och fogningsmaterial”, berättar Anders Kling, bilplastansvarig inom MRF och tillägger att skaran av godkända verkstäder för bilplastreparationer närmar sig i rask takt 250.

”Den allra senaste utmaningen för konceptgruppen var att ta fram en godkänd reparationsmetod för bilfronter med inbyggt fotgängarskydd. Det tog tre år innan vi fann den”, berättar Kling.

Många är vinnare tack vare reparationstekniken, och då inte enbart ekonomiska vinnare utan även sett ur hållbarhetsperspektiv.

”Försäkringsbolagen vill hålla nere reparationskostnaderna samtidigt som de gör något bra för miljö. Myndigheterna kommer att öka sina krav på återvinning av bilar och bildelar. 2015 ska 95 procent av en bil återvinnas, motsvarande kommer troligen även att gälla bildelar”, förklarar Per Johansson

Slutsatsen av detta är att i framtiden kommer allt fler reparationer att ske med begagnade, men kvalitetssäkrade, bildelar samtidigt som allt mer kommer att repareras istället för att demonteras och kasseras för att sedan ersättas med nytt.

För ytterligare information kontakta:

Anders Kling 070-531 61 80

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har ca 1200 medlemsföretag i Sverige, vilka omsätter över 100 miljarder kr/år.