MRFs vd Tommy Letzén bjuder in arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson på ett studiebesök i verkligheten på en bilverkstad.

​Välkommen till en bilverkstad Ylva Johansson!

Motorbranschens Riksförbund bjuder in arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson (S) till ett studiebesök i en bilverkstad. Detta efter ministerns TV-uttalande om att bilmekaniker skulle vara ett enklare arbete som inte kräver så mycket utbildning.

– Uttalandet är djupt olyckligt och grundar sig på fördomar om vår bransch, menar MRFs vd Tommy Letzén.

Därför bjuder branschorganisationen för landets bilhandlare och bilverkstäder på stående fot in den socialdemokratiske arbetsmarknads- och etableringsministern till ett besök i verkligheten, på en bilverkstad.

Arbetsmarknadsministerns uttalande kom i SVTs Agenda i ett inslag om att skapa enkla arbeten för att kunna möta den eskalerande arbetslösheten bland nyanlända.

Enligt MRFs Tommy Letzén refererar förmodligen Ylva Johansson till att motorbranschen har ett beräknat behov av att nyanställa närmare 5800 nya medarbetare under de närmaste åren. Dock bortser hon från att kompetenskraven ökar parallellt på grund av ny teknik och generella krav på social kompetens bland medarbetarna.

– Jag vill påstå att bilbranschens ligger i teknikframkant när det gäller såväl mekanik som elektronik. Bilar är idag kraftfulla datorer som kontinuerligt kommunicerar internt inom bilen, men även med omvärlden. Inom några år står vi inför automatiska transportsystem i våra storstäder. Allt tillsammans ställer höga kompetenskrav på teknisk personal i branschen, menar Tommy Letzén.

Han berättar vidare att MRF och medlemsföretag deltar i flera arbetsmarknadsprojekt med inriktning på att suga upp nyanlända med fordonsteknisk utbildning eller bakgrund. I första hand är det projekt inom vuxenutbildning där det ingår arbetsplatsförlagd praktik, där MRF-företagen kan ta en aktiv roll och kanske finna framtida medarbetare.

– Det finns många olika lokala lösningar där ingångarna för att finna arbetskraft med rätt kompetens gått både via kommunal SFI-utbildning såväl som via ett bra samarbete med Arbetsförmedlingen.

– Därför vill jag gärna bjuda in Ylva till att besöka vår bransch och ge henne en uppdaterad bild av hur mekanikeryrket utvecklats, avslutar MRFs vd Tommy Letzén.

Motorbranschens Riksförbund, MRF, är branschorganisationen för seriösa och professionella bilåterförsäljare och bilverkstäder. Vi har 980 huvudföretag och 543 filialer som medlemmar, vilka omsätter omkring 120 miljarder kronor och sysselsatte cirka 40 000 personer.