Julie Gerberding i TV-gala om kampen mot global mödradödlighet

MSD:s vice koncernchef medverkar i Läkarmissionens TV-gala för att uppmärksamma ”MSD For Mothers”, ett långsiktigt initiativ som stöd till FN:s globala mål mot mödradödlighet.

– Varannan minut dör en kvinna på grund av komplikationer under graviditet eller förlossning. På MSD har vi lång erfarenhet och stor kunskap inom kvinnohälsa och vi har därför bestämt oss för att bidra till att mödrar i alla världsdelar ska få bättre förutsättningar för en trygg graviditet och en säker förlossning, säger Dr Julie Gerberding i en intervju inför Sverigebesöket i maj.

Läkarmissionen gör tillsammans med Expressen en insamlingsgala till förmån för världens mammor på Mors dag, den 27 maj, 2018. Vi får under galan möta det positiva med moderskapet, men också mödrars utsatthet i stora delar av världen. Vi kommer att se kämpande mammor, lyckliga mammor, mammor som saknar hopp och mammor där livet har vänt till det bättre. Galan sänds på Kanal 5 den 27 maj kl. 20.00.

Dr Julie Gerberding, som är vice koncernchef för det globala sjukvårdsföretaget MSD, är på besök i Stockholm bland annat för att medverka i Läkarmissionens och Expressens insamlingsgala, Mammagalan. Under galan kommer hon att prata om ”MSD for Mothers” (msdformothers.com) som är ett långsiktigt initiativ som stöd till FNs ”Sustainable Development Goals” och då specifikt målet att åstadkomma en dramatiskt minskad mödradödlighet 2030.

Tillsammans kan vi skapa en framtid där det är mors dag varje dag!

MSD har under en tioårsperiod avsatt 500 miljoner USD samt stora personella resurser för att genom olika projekt runt om i världen bidra till att detta mål uppnås. Det här är ett mål som kräver stora insatser av många. Det är därför positivt att Mors Dag uppmärksammas och används av organisationer som Läkarmissionen för att öka stödet till mödrar.

Ta del av diskussionen och backa mammor i världen via #tackvaredig!