Mycket kvar att göra för lungcancerpatienter i Sverige

MSD lanserade den 10 september vid världskonferensen om lungcancer i Barcelona, resultatet från en studie utförd av The Economist Intelligence Unit (EIU), en jämförande analys av lungcancervården i 11 europeiska länder. Analysen identifierar behovet av förbättringar av medvetenheten om lungcancer, förebyggande åtgärder som t.ex. screening, tidig diagnos och snabbare access till behandling och vård, över hela Europa.

Studien, ”BREATHING IN A NEW ERA”, är en jämförande analys av lungcancervården i Europa, samt analys av politiska program i 11 europeiska länder. Studien ger ett förslag till fempunktsprogram till nationella handlingsplaner för att förbättra patientens resultat och erfarenheter. Resultaten av studien presenterades vid IASLC:s världskonferens om lungcancer 2019 (WCLC).

Sverige kommer väl ut, i jämförelse med övriga 10 medverkande länder i Europa. Det bygger på att vi har en nationell cancerplan etablerad av regeringen 2009, standardiserade vårdförlopp och Regionala Cancer Centra (RCC) för remittering och flöden i cancervården. Men Sverige visar tyvärr inte på några planer när det kommer till screening eller patienters medverkan i sk HTA-utvärderingar. Sverige har även fortsatt svåra utmaningar med att nå uppsatta mål kring behandling inom 40 dagar för lungcancerpatienter. Det finns mycket kvar att göra för lungcancerpatienter i Sverige.

"Lungcancer - den ledande orsaken till cancerdöd i Europa och över hela världen - fortsätter att orsaka enorma påfrestningar för patienter och nära och kära som står inför denna sjukdom", säger Dr Mary Bussell, medarbetare vid The Economist Intelligence Unit. "Vår studie syftade till att utvärdera aktuella ouppfyllda behov i Europa och upptäcka handlingsbara lösningar för att ge hälso- och sjukvårdssystem bättre möjligheter att hantera lungcancer och i slutändan förbättra livet för patienternas."

"Denna studie visar det stora behovet av ytterligare holistiskt stöd för patienter under hela deras lungcancerresa - från den första misstanken om sjukdom och screening till diagnos och behandling", sade Stefania Vallone, ordförande för IASLC Patient Advocates Committee. ”Även om vi har gjort stora framsteg när det gäller att behandla lungcancerpatienter, visar denna studie oss hur mycket mer det är att göra. Med dessa fynd har vi nu en färdplan för att hjälpa nationella intressenter att planera för bättre patientvård och behandlingsresultat. ”

Fem strategier för att förlänga och förbättra liv

Som en del av studien identifierades fem viktiga områden för att förlänga överlevnaden och förbättra livskvaliteten för patienter med lungcancer nationellt, inklusive:

• Strategisk planering: Nationella cancerplaner (NCCP) och lungcancerspecifika kontrollplaner bör finnas på plats, uppdateras regelbundet och finansieras korrekt. Medan NCCP finns i 10 av de 11 länder som analyserades, uppdaterades endast sex under de senaste fem åren och 10 länder har ingen specifik lungcancerstrategi.
  • Tidig upptäckt: Nationella kliniska riktlinjer för lungcancer bör omfatta tydliga vårdförlopp, tidsramar och kvalitetsindikatorer. I de flesta av de analyserade länderna saknade riktlinjer och information om screeningprogram, snabbspår för lungcancerpatienter till diagnos, samt remissvägar för sekundär, tertiär och/eller stödjande cancervård.
  • Patientinvolvering: Patienter och patientorganisationer bör delta aktivt i beslutsprocessen. Varje medverkande land i studien diskuterar diagnos och behandling inom de kliniska riktlinjerna för lungcancer, men endast sju länder har gemensamt beslutsfattande tillsammans med patienterna. Sju länder har inte inkluderat patientorganisationer i utvecklingen av riktlinjer och sex länder har inte inkluderat patientorganisationer i deras HTA-process (Health Technology Assessment)
  • Tillgång till innovation: Histologiska tester och innovativa terapier bör vara tillgängliga för alla lungcancerpatienter. Medan biomarkörtest ingick i de kliniska riktlinjerna för lungcancer för alla de 11 analyserade länderna, gav endast fem ersättning för de mest använda biomarkörerna för lungcancer.
  • Minska stigma: Förutom att främja arbetet mot rökning bör medvetenhetsprogram för att bekämpa negativa attityder och stigma implementeras. Endast sex av de analyserade länderna inkluderade psykologiska stödtjänster i sina kliniska riktlinjer för lungcancer.

"Resultaten som presenteras idag är en viktig påminnelse om att vi kan göra så mycket mer för att förbättra livet för patienter med lungcancer - och att vi måste gå samman för att verkligen förmedla en meningsfull förändring i Europa”, sade Deepak Khanna, senior vice president och regional president onkologi, för Europa, Mellanöstern, Afrika och Kanada, MSD. "Nu, mer än någonsin, har vi en tydlig väg framåt för att se till att dessa patienter har tillgång till bättre information, resurser och vård för att effektivt behandla denna sjukdom."

Läs hela studien här på EIUs webbplats: http://www.eiu.com/graphics/marketing/pdf/Lung-Cancer%20in-Europe-EIU-2019-9-10-final.pdf