TBT utreder spricka i vagnled

I samband med en kontroll av en tunnelbanevagn av modell C20 den 21 mars upptäckte TBT, Tunnelbanan Teknik AB, en spricka i infästningen av den led som sammanbinder de tre delarna i C20-vagnarna (den sk semitrailerleden).

TBT underhåller och reparerar Stockholms tunnelbanevagnar på uppdrag av trafikoperatören MTR Stockholm.

Här följer en kort beskrivning av det som hänt:

Vid en kontroll den 30 september 2010 visade det sig att vagn 2007 hade en sned gångbrygga. TBT undersökte denna skada och bedömde att den inte hade någon säkerhetspåverkan och därför kunde åtgärdas senare. Det finns heller inget i nuläget som tyder på att dessa båda skador har ett samband. Semitrailerleden har efter det kontrollerats ett flertal gånger, både av TBT:s egen personal och av en certifierad, oberoende extern sprickkontrollant utan att några fel upptäckts.

Den 14 mars rapporteras en nivåskillnad mellan vagndelarna i vagn 2007.

Samma dag undersöker tekniker från TBT felet och finner en skadad bussning i semitrailerleden. Skadan på bussningen är inte sådan att den klassas som säkerhetsrisk.

Vagnen trafiksattes och planerades för byte av bussning den 21 mars.

I anslutning till bussningsbytet den 21 mars demonteras semitrailerleden och sprickan upptäcks. Det är första gången en spricka på denna del av vagnen upptäckts.

Den aktuella vagnen (2007) är avställd sedan sprickan upptäcktes.

Beslut fattades om att undersöka övriga 10 vagnar med samma konstruktion. På dessa vagnar hittades inga liknande sprickor. TBT och vagntillverkaren Bombardier utreder nu varför skadan, som betecknas som allvarlig, har uppkommit. Så länge utredningen pågår genomförs en förstärkt kontrollrutin av de berörda vagnarna.  TBT har också anmält felet till fordonsägaren SL och Transportstyrelsen.

I samband med den vagntekniska undersökning som nu genomförs tillsammans med Bombardier kommer TBT bland annat att se över de beslut som föregick upptäckten av sprickan. Detta för att få ett svar på om vi i ett tidigare skede kunde ha upptäckt sprickan.
- Säkerhet är alltid högsta prioritet för oss och vi har ett omfattande kontrollprogram just för att upptäcka avvikelser på ett tidigt stadium. Nu avvaktar vi resultatet av utredningen, krävs det åtgärder för att bibehålla högsta säkerhet kommer vi att genomföra dem. Fram till dess att utredningen är klar fortsätter vi med vår förstärkta kontrollrutin av de berörda vagnarna, säger Gustav Sjöberg, platschef på TBT