Välkommen till dopet av Estelle

SL och MTR Stockholm döper om vagn 2012 till Estelle på dopdagen

Med anledning av HKH prinsessan Estelles dop den 22 maj, kommer SL och MTR Stockholm att döpa om vagn 2012 till Estelle. Under hela dopdagen kommer vagnen Estelle sedan att köras i trafik på grön linje, mellan vagnarna Daniel och Victoria. Vagn 2012 heter idag Elvira, ett namn som kommer att ges till den hittills namnlösa vagn 2000, som är den första C20-vagn som köptes in och idag heter "Inkognito".

Dopceremonin äger rum i Vällingby-depån den 22 maj, kl. 10.30 i närvaro av SL:s vd Anders Lindström och MTR Stockholms vd Peter Viinapuu. Föranmälan för journalister till Rasmus Sandsten (rasmus.sandsten(at)mtrstockholm.se) krävs innan kl. 13.00 den 21 maj. Varmt välkommna!

Monica, Muhammed och Måns
Du vet väl att alla tunnelbanevagnar av den nya typen C20 har ett namn? Namnen är föreslagna och motiverade av stockholmarna själva. Många vagnar är uppkallade efter kända personer så som Joakim Thåström, Sif Ruud och Pernilla Wiberg. Vagnen Jonas är döpt efter Jonas Hallberg och Jonas Gardell. Andra har fått sitt namn efter fiktiva personer som professor Balthazar och Skorpan Lejonhjärta. För att inte tala om Anakin, med motiveringen att ”många Star Wars-fans skulle låta bilen stå hemma". Kungliga namn är väl representerade, till exempel Carl Gustav, Silvia, Victoria, Carl Phlip och Madeleine. Det finns också mer personliga historier bakom vissa namn: en vagn heter Frida för att någons underbara flickvän heter så och för att paret träffades på tunnelbanan. Eller Sandra, för någon tycker att den sötaste tunnelbaneföraren heter så.