Forssell söker jobbet som utrikesminister

– Trots mycket tankemöda har jag ännu inte kommit fram till huruvida man ska vara glad över att Laila Freivalds äntligen avgår eller förfäras över att det är Bosse Ringholm som tar över. För att snabbt upprätta en tydlig svensk röst i utrikespolitiken skickar jag idag in min jobbansökan till Göran Persson om att ta över uppgiften som utrikesminister. Det säger Johan Forssell, ordförande i Moderata Ungdomsförbundet. - Sverige har under de senaste åren missat möjligheten att bli en kraftfull röst för frihet och demokrati i världen. Därför vill jag använda utrikesministerposten till att driva på för en nödvändig reformering av FN. Det handlar om att kasta ut diktaturerna, förstärka krishanteringsförmågan och göra organisationen mer effektiv, fortsätter Forssell. - Med mitt intresse för utrikes- och säkerhetspolitik tror jag att jag skulle passa perfekt för uppgiften. Dessutom gillar jag inte att gå på teater eller att stänga ned hemsidor. Som grädde på moset bor jag redan i bostadsrätt så det finns ingen risk för jobbiga hyresrättsomvandlingar, avslutar Forssell. Forssells jobbansökan återfinns nedan. För mer information: Henrik Nerlund pressekreterare 08-676 81 52 0736-82 81 52 MUF-ordförandens jobbansökan till Göran Persson: Till Göran Persson Statsrådsberedningen Ansökan om arbete Jag heter Johan Forssell, är 26 år och bosatt i Stockholm. Jag såg just presskonferensen där utrikesminister Laila Freivalds berättade om sin avgång och vill därför omedelbart lämna in min intresseanmälan. För närvarande är jag ordförande i Moderata Ungdomsförbundet och arbetar för att skapa mer frihet och rättvisa i Sverige. Jag vet inte om du minns att vi har setts vid olika tillfällen och jag har också varit i kontakt med några av de andra ministrarna i regeringen. Anledningen till att jag söker jobbet som utrikesminister är mitt engagemang för utrikespolitik och vilja att upprätta en tydlig svensk röst i världen. Under lång tid har jag känt en frustration över att Sverige har visat en stor oförmåga över att vara en kraftfull svensk röst i den internationella politiken. Om jag blir utrikesminister skulle jag arbeta för att på allvar reformera FN. Organisationen har en viktig roll att spela men måste förändras för att klara av uppgiften att sprida frihet och demokrati i världen. Som jag ser det lider FN av tre stora problem som måste tas itu med. 1. Lekstuga för diktaturer FN gör på tok för liten skillnad mellan diktaturer och demokratier. Alltför ofta tvingas vi bevittna hur diktaturerna gör gemensam sak för att skydda varandras intressen. Inga diktaturer borde ha rösträtt i generalförsamlingen och säkerhetsrådet. 2. Bristande krishanteringsförmåga Bosnien, Irak, Rwanda och Somalia…listan över misslyckanden kan göras lång. Problemen handlar bland annat om fokuseringen på den folkrätt som sätter staters intressen framför människors. 3. Ineffektivt och byråkratiskt USA:s FN-ambassadör John Bolton fick utstå mycket kritik för sitt uttalande om att FN-skrapan i New York skulle kunna kapas med minst tio våningar utan någon märkte någon skillnad. Jag vill istället ge Bolton helt rätt och är beredd att kapa minst dubbelt så många våningar. Jag hoppas att jag får chansen att träffa dig för att vidare utveckla mina idéer och tankar kring tjänsten. Med hopp om ett positivt svar! Med vänliga hälsningar Johan Forssell