Inför nationell skolpeng

Moderata Ungdomsförbundets arbetsgrupp för en bättre skola vill införa en nationell skolpeng för att garantera en högre kvalitet i skolan. I dag har kommunerna vitt skilda ekonomiska förutsättningar. En nationell skolpeng skulle ge pengar dit de behövs, ge Sveriges unga de förutsättningar och möjligheter skolgången ger och säkra att alla får en likvärdig skolgång.

- Att kvaliteten på din skola ska avgöras av var du bor är inte hållbar. Ett system där staten sätter en jämn nivå på skolpengen över hela landet är därför nödvändigt för att vända utveckligen, säger Sara Cedergren, ordförande för Muf:s utbildningspolitiska arbetsgrupp.

- En fördel med en statlig skolpeng är att det blir lättare att ge resurser för dem som behöver det som mest. Genom en individuell och rättvis skolpeng som är utformad för att ta hänsyn till elever i behov av särskilt stöd får alla skolor det ekonomiska stöd de är i behov av. Avslutar Sara Cedergren

Kontaktinfo:
Sara Cedergren
Sara.Cedergren@moderat.se

• erik bengtzboe
  • moderata studenter
  • student

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med över 12 000 medlemmar.