Kvalité före Tobé

Idag presenterar Svenska Dagbladet en del av moderaternas nya utbildningspolitik. Arbetsgruppen som leds av Tomas Tobé vill anpassa gymnasieskolan efter arbetsmarknaden, med hjälp av lagstiftning. Erik Bengtzboe, förbundsordförande för Moderata Ungdomsförbundet, rasar mot förslaget.

-          Klåfingriga politiker ska hålla sig borta från människors livsval - om nu den estetiska gymnasieutbildningen håller måttet ska den självfallet få finnas på samma villkor som alla andra, och annars inte alls. Alla gymnasieutbildningar ska vara av högsta kvalité, finns det vissa som inte är det så ska det skärpas till eller läggas ned, säger Erik Bengtzboe, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet.

-          Att politiker anpassar antalet utbildningsplatser för vad man tror ska passa den lokala arbetsmarknaden i framtiden är helt fel och en farlig väg att gå på då man siar i framtiden. Håller inte våra gymnasieprogram den kvalité som krävs är det programmet som ska förändras, inte antalet utbildningsplatser. Hur ska vi kunna uppmuntra unga människor att följa sina drömmar när de ska tvingas att studera något de verkligen inte vill, avslutar Erik Bengtzboe.

• erik bengtzboe
  • tomas tobé
  • 2012
  • kvalité

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med nästan 12 000 medlemmar.