Låt medlemmarna bestämma om fackavgiften

Skandalerna med Margot Wallström och Kommunal har satt fingret på ett omfattande problem: Den stora gråzonen somfacket och Socialdemokraterna samverkar inom utan insyn. Det är dags att låta fackmedlemmarna själva välja om deras medlemsavgift ska kunna gå till politiska partier.

- Muf anser att det är dags att låta varje medlem själv ta ställning till om ens medlemsavgift ska kunna gå till politiska partier. Att över 5000 medlemmar i Kommunal redan har valt att lämna visar på hur lite vanliga fack ansluta arbetstagare vet om organisationerna de betalar in tusentals kronor till varje år, säger Muf:s ordförande Rasmus Törnblom.

- I Storbritannien har David Camerons regering redan gått fram med ett liknande förslag för att normalisera och tydliggöra fackets relation med politiken. Det skulle behövas även i Sverige, säger Muf:s ordförande Rasmus Törnblom.

- Att Socialdemokraterna och LO har ett nära samarbete är ingen hemlighet. Vad som däremot är en stor hemlighet för såväl allmänheten som för vanliga medlemmar är hur samarbetet tar sig i uttryck med allt från förmåner till finansiering av ett politiskt parti. Muf:s förslag skulle stärkade vanliga fack anslutna arbetstagarnas ställning, sudda ut gråzonen mellan Socialdemokraterna och facket samt legitimera det stöd som facket väljer att ge till politiska partier, säger Muf:s ordförande Rasmus Törnblom.

Mer information här: http://www.expressen.se/debatt/lat-medlemmarna-avgora-om-fackavgiften/

• rasmus törnblom
  • nyheter