Moderata kommuner höjer skatten

Moderata Ungdomsförbundet
2009 04 24

Moderata kommuner höjer skatten

Idag presenterar Moderata Ungdomsförbundet sin årliga lista över vilka moderatledda kommuner som höjer respektive sänker skatten mest under 2009. Tyvärr har 31 moderata kommuner valt att höja skatten och bara 11 kommuner valt att sänka skatten. Det är en farlig utveckling och fel väg att gå som moderat, säger Niklas Wykman förbundsordförande i MUF.

- Gnosjö kommun är i topp på den moderata skattehöjarlistan. Det är oförsvarligt att höja skatten med 85 öre. Kommunpolitikerna väljer den lätta vägen ut ur finanskrisen och istället för att visa ledarskap och spara in på utgifter. Det är fegt och orättvist att höja skatten, fortsätter Niklas Wykman.

- Att den moderata partisekreteraren väljer att gå ut och öppna för skattehöjningar är synd. Istället för att satsa på kommunala vänprojekt med andra länder eller nya arenor så bör kommunpolitikerna värna välfärdens kärna och spara in på det onödiga, avslutar Niklas Wykman.

Listan finns bifogad undertill i pdf-format.

För mer information:

Gustaf Stenlund