Moderata Studenter - Anonymisera tentorna

Jonas Grafström[2], 1:a vice Riksordförande

Mail: jonas.grafstrom@moderat.se

Moderata Studenter - Anonymisera tentorna

Uppsala Universitet har nu tagit initiativet att övergå till anonyma tentor. Det finns andra universitet och högskolor som redan gör det. Utvecklingen är positiv det förbättrar studenternas rättsäkerhet, säger Jonas Grafström 1:a vice ordförande för Moderata studenter

- Med anledning av detta har jag skickat ett mail till en rad rektorer på de svenska universiteten för att göra dem uppmärksamma på Uppsala Universitets förbättring. Jag har stor respekt för att universitetens ska ha självbestämmande och därför ställer jag absolut inget krav däremot är jag fast övertygad om att detta skulle gynna studenterna säger Jonas Grafström

- En likvärdig och opartisk bedömning av kunskap är något som det svenska utbildningsväsendet måste kunna garantera alla studenter. Det är enligt alla styrdokument självklart att det är prestationen vid examenstillfället som ska stå i centrum, ingenting annat, avslutar Jonas Grafström

[1] Moderata studenter organiserar studenter inom Moderata Ungdomsförbundet med lokala föreningar på Sveriges lärosäten. Föreningarna är öppna för alla moderata sympatisörer som studerar på högskola eller universitet. Moderata studenter grundades 2009 då valdes den första riksstyrelsen.

[2] Jonas Grafström läser nationalekonomi vid Luleå Tekniska Universitet

• anonyma tentor