MUF: Arbetslinje 2.0

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 07:45 CEST

Moderata Ungdomsförbundets arbetsgrupp för jobb och tillväxt presenterar ett förslag på en möjlig ny anställningsform Idag är det många utrikefödda som står utanför arbetsmarknaden och befinner sig i ett utanförskap, tyvärr oftast grundat på bristande språkkunskaper. Anställningsformen ska binda samman bättre språkkunskaper med arbetsmarknaden.

- Vi måste hela tiden utveckla arbetslinjen och låta den omfatta fler. När vi binder samman språkträning och praktisk erfarenhet från arbetsmarknaden sänks trösklarna in till arbetsmarknaden för dem som behöver det allra mest. Det ger arbetslösa självförtroende och samhällsdelaktighet, säger Benjamin Dousa, ordförande i Moderata Ungdomsförbundets jobb och tillväxtgrupp.

- Den nya anställningsformen skall vara temporär i max tre månader och skall förläggas hos en arbetsgivare. Språkträning både teori och praktik ska varvas hos SFI och hos arbetsgivaren, avslutar Benjamin Dousa.

Kontaktinfo:
Benjamin Dousa
Benjamin.Dousa@moderat.se

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med över 12 000 medlemmar.

Vår viktigaste idé är den om individens frihet. Varje människa har rätt att bestämma över sitt eget liv, och att bli respekterad för sina val. Det är en idé med stor inneboende kraft. Uttryckt i människors ord och handlingar har den fått diktaturer på fall och Berlinmurar att rämna.