MUF välkomnar till valvaka för det Vitryska presidentvalet

Söndagen den 19 december skall Vitryssland rösta om vilken president som ska styra landet de kommande åren. 2006 var det senaste valet. Moderata Ungdomsförbundet håller en valvaka på Blå Hörnet i Stockholm under söndagskvällen med anledning av valet som hålls i Vitryssland.

- Söndagens val kommer att ge viktiga indikationer på hur hårt regimens grepp är om Vitryssland. Det är viktigt att vi tillsammans stöttar den demokratiska processen i landet. Moderata Ungdomsförbundet har en stark historia av att stå upp för demokrati och mänskliga rättigheter, säger Björn Dahlén, ledamot i Moderata Ungdomsförbundets förbundsstyrelse.

- Jag tycker att det är olyckligt att EU på senare tid har höjt visumavgiften för vitryssar kraftigt. Att kunna resa fritt och utbyta åsikter är viktigt att för de demokratiska krafterna i EU, de skall riva murar inte bygga upp nya. Det är så vi sprider de demokratiska värderingarna i vår omvärld, avslutar Björn Dahlén.

Medverkar via telefon gör även Christian Holm (M), riksdagsledamot och ledamot i riksdagens Utrikesutskott, som är valobservatör i Vitryssland.
Även Juras Stankievic, aktiv i det vitryska oppositionspartiet Belarusian Popular Front Party kommer medverka och tala den om den politiska situationen i Vitryssland.

Klockan 17:00 startar valvakan på Blå Hörnet i Stockholm.
Adress: Stora Nygatan 30 Stockholm.

Möjlighet för intervjuer med Björn Dahlén och Arba Kokalari kommer att finnas under kvällen. Båda ledamöter i Moderata Ungdomsförbundets förbundsstyrelse.

För närmre information var vänlig kontakta:

Björn Dahlén
Ledamot i Moderata Ungdomsförbundets förbundsstyrelse

Arba Kokalari
Ledamot i Moderata Ungdomsförbundets förbundsstyrelse

Joakim Liljeberg
Pressekreterare Moderata Ungdomsförbundet

• vitryssland; politik; eu; erik; bentzboe
  • val

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med över 12 000 medlemmar.
Eriik Bengtzboe från Nyköping är förbundsordförande