Notan ska riktas till miljöförstörarna

Moderata Ungdomsförbundets arbetsgrupp för miljöpoltik vill utöka pantsystemet till att omfatta fler miljöfarliga produkter som idag inte återvinns i tillräckligt stor utsträckning. Det handlar främst om batterier, sprayflaskor, flaskor med lösningsmedel samt elektronik. Arbetsgruppen vill även att återvinningsstationer och information om dessa görs mer lättillgängliga.

- Det borde vara de som förstör miljön som betalar för miljöskadan, verkligheten är annorlunda.Idag betalas  notan i slutändan av skattebetalarna, även de som tar ansvar för sitt miljöskadliga avfall. Det tycker vi är fel, den som gör rätt för sig och miljön ska inte straffas. Att låta panten omfatta fler varor skulle kunna få dem som annars inte sorterar och återlämnar miljöfarliga ämnen att återvinna sina förbrukade produkter , säger Artur Hulu, ordförande i MUF:s miljöarbetsgrupp.

- Många vet tyvärr inte att saker de slänger fortfarande kan innehålla miljöskadliga ämnen, vi tror att ett utökat pantsystem kan hjälpa folk att få upp ögonen och ta sitt individuella ansvar för vår miljö, avslutar Artur Hulu

Kontaktinfo:
Artur Hulu
Artur.Hulu@moderat.se

• moderata studenter
  • student
  • erik bengtzboe

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med över 12 000 medlemmar.