(S) föreslår nya hinder för unga

Nyligen presenterades socialdemokraterna deras budgetförslag. Innehållet leder till att det blir ett kallt och hårt Sverige för unga. Socialdemokraternas förslag till lösningar för ungdomsarbetslösheten leder tvärtom till större hinder för unga.

-          Socialdemokraterna lanserar nya hårda slag mot Sveriges unga och vill tydligt bygga ännu fler och högre hinder för unga att ta sig in på arbetsmarknaden. Unga människor vill ha ett jobb, och vi måste se till att det är möjligt och ge stöd oavsett om man är skoltrött eller inte. Mängder med unga kommer ställas utanför när socialdemokraterna med krav på högre utbildning försöker stöpa alla unga i samma form fast vi alla är olika, säger Erik Bengtzboe, förbundsordförande Moderata Ungdomsförbundet.

-          Socialdemokraterna riktar tydligt udden mot unga i sina förslag. Man gör det svårare att få jobb samtidigt som man höjer kostnaden för att ha unga människor anställda med miljarder. Det kommer inte leda till fler jobb för unga, utan tvärtom till färre. Vi kan aldrig acceptera att Sveriges unga ska stå tillbaka till förmån för höjda bidrag, avslutar, Erik Bengtzboe.

Presskontakt:

Joakim Liljeberg