Vänstern vill bevara klyftor

Skillnaderna mellan Sveriges kommuner i hur många som har högskoleutbildning är stora och bestående, menar förbundsstyrelseledamot Jacob Lundberg från Moderata Ungdomsförbundet i dag. MUF:s förbundsstyrelseledamot Jacob Lundberg lyfter fram nationellt gymnasieval som ett sätt att öka den sociala rörligheten. Han anser att elever måste kunna söka sig bort från skolor med negativa attityder till plugg.

– I Danderyd har över 40 procent gått tre år i högskola, i Laxå mindre än 7 procent. Dessa skillnader beror på normer i bruksorter som säger att man inte ska plugga vidare och vänstern har inga lösningar på hur den sociala rörligheten ska öka, säger Jacob Lundberg, förbundsstyrelseledamot i MUF.

– Vänsterpartiet inser inte att det måste löna sig att göra en klassresa. Vi måste ha ett skattesystem där utbildning premieras. Oftast väljer juristdottern en längre och högre utbildning än arbetarsonen. Bara om det lönar sig med utbildning börjar arbetarsonen fundera på att bryta familjetraditionen, avslutar Jacob Lundberg.

Statistiken finns bifogat till pressmeddelandet.

Kontaktinfo:
Jacob Lundberg
jacob.lundberg@moderat.se

• erik bengtzboe
  • moderata studenter
  • student
  • klassresor
  • klassresa
  • klyftor
  • moderata ungdomsförbundet
  • samhällsklass

Moderata Ungdomsförbundet är Sveriges största politiska ungdomsförbund med över 12 000 medlemmar.