MultiQ vinner tilldelningsbeslut i Skånetrafikens Infotainment upphandling

Upphandlingen omfattar digitala skärmar, infotainment, till kollektivtrafik och offentliga verksamheter inom Region Skåne. Tilldelningsbeslut har idag gått till MultiQ vilket innebär att avtalsdiskussion kommer att inledas. Upphandlingens omfattning är 54 MSEK under en period av 6 år. Enligt upphandlingen kommer digitala skärmar att installeras på ca 700 bussar, 200 offentliga platser samt kundcenter, tåg och hållplatser.

Skånetrafikens vision är att kollektivtrafiken ska vara det självklara valet när skåningar reser. Att locka fler medborgare att åka kollektivt och bryta invanda mönster kräver ett attraktivt erbjudande. En bidragande faktor till en lyckad resa är kommunikation, exempelvis digitala skärmar. Information som förenklar, skapar trygghet och ger ökade valmöjligheter under resans gång.

Resenären får exempelvis trafikinformation i realtid som omfattar hållplatser, anknytningsinformation och eventuella trafikstörningar. Därutöver visas underhållning i form av restips, erbjudanden, nyheter och väder.

”Vi är oerhört glada och stolta över resultatet i denna upphandling. Vi förstärker ytterligare vår position som ledande inom lösningar för digital kommunikation i publika transporter. Vi ser fram emot att få vara med på Skånetrafikens digitala resa framåt, säger Lars Pålsson, tf vd MultiQ.

MultiQ har ett mångårigt samarbete med Skånetrafiken. Våra lösningar finns bland annat på Pågatågen, Citytunnelns stationer, MalmöExpressen och SkåneExpressen. Kollektivtrafiken i Norden genomgår just nu en digitaliseringsprocess där kundens individuella reseupplevelse står i fokus. Nyligen valde kollektivtrafiken på Island att satsa på en ny IT-lösning från MultiQ. Förra året invigdes Köpenhamns nya busslinje 5C, Nordens mest trafikerade busslinje. Också denna med infotainment och en komplett IT-lösning med kommunikation mellan förare och trafikledning.

För ytterligare information kontakta:

Lars Pålsson, tf VD MultiQ
Tel.: +46 (0)10 211 66 41
E-post: lars.paulsson@multiq.com

MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom detaljhandel, bank, spel och transport. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap. Mer information finns på www.multiq.com.