Musichelp anordnar showcase i New York i Juni.

Musichelp tar med sig svenska band för att göra ett showcase under New Music Seminar I New York City den 10 Juni.

Tanken är att presentera ny svensk musik för den amerikanska och kanadensiska musikbranschen och få till djupare samarbeten mellan de olika länderna.  Samtidigt satsar just nu EU på att få ett djupare samarbete med europeiska bolag och Kanada. Showcaset är en fördjupning på det arbete som Musichelp började med för två år sedan att exportera svensk musik i större skala.

-  Att vi får hålla ett showcase är att på grund av de kontakter och förhandlingar vi gjorde under Midem i Frankrike i januari. Det är också mycket på grund av vår lyckade satsning och framgångar på Candian Music Week i mars som har slagit ringar på vattnet. Igår gick vi ut med kontraktet mellan det svenska bandet Like Swimming och amerikanska Digsin. Idag kan vi gå ut med Frantic Sunday får en Europa turné i oktober, festivaler i Europa och Sverige och en turné i Kanada tack vare det jobbet säger Peter Åstedt VD på Musichelp.

New Music seminar är en amerikansk musikmässa som gjorde stora framgångar under från starten 1980 till 1995. Den återuppstod 2009 och 2012 var de tillbaka i New York City efter att ha vart i Los Angeles. I år hålls New Music Seminar mellan den 9 till 11 Juni på Webster Hall i New York City.

-  Även om framgången med de andra artisterna tänker vi jobba på en bred front och plocka med nya intressanta projekt. Bland klara artister finns bland annat State of Grace som vann rockkarusellen 2011 som bästa liveakt och nyss fick ett lukrativt avtal med ett av världens största varumärken. Full of Keys som nyss har spelat in ett nytt album och på väg ut i som en stor svensk musikexport. fortsätter Peter Åstedt

Musichelp åker nu på Jazzfest i New Orleans och Musexpo i maj för att bygga upp intresset för showcaset.

Mer info

Musichelp