Göran Söllscher, Foto: Oskar Martinsson

Skåne Music Award 2016 tilldelas Göran Söllscher

Styrelsen för Skåne Music Award har glädjen att meddela att årets pris går till Göran Söllscher. Priset delas ut av Musik i Syd och Musikhögskolan i Malmö och är på 100.000 kronor som finansieras av Sparbanken Skåne.

Pristagare 2015 – Göran Söllscher

Göran Söllscher, är utan tvivel en av världens ledande gitarrister. Ända sedan genombrottet 1978, då han fick 1:a pris i Concours International de Guitare i Paris, har han hänfört publiken världen över med sitt magnifika spel. Hans repertoar sträcker sig från renässansmusik, via de klassiska gitarrkonserterna till nutida musik, flera komponerade för honom. Göran är också en mycket uppskattad pedagog och professor vid Musikhögskolan i Malmö. Han är ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien och mottagare av medaljen Litteris et Artibus.

Senare i höst är Göran Söllscher aktuell med en turné tillsammans med gitarristen och kollegan Mats Bergström som Musik i Syd arrangerar.

Prisutdelning sker vid en Galakväll som arrangeras av Musik i Syd på Palladium Malmö måndagen den 28 november. Galan kommer att innehålla musikaliska hyllningar av medmusiker och vänner till Göran Söllscher.

Martin Martinsson, VD Musik i Syd, ordförande i styrelsen:

Det är en stor glädje för styrelsen tillika juryn för Skåne Music Award att tilldela Göran Söllscher årets pris på 100.000 kr. Göran har en unik ställning i svenskt och internationellt musikliv. Hans strålande teknik i kombination med ett stort och varierat musikaliskt uttryck gör honom till en i bästa mening gitarrens mästare. Göran har under hela sin karriär varit Skåne trogen med sin bas i Vitemölla på Österlen. Svårt att hitta någon som bättre lever upp till att motta ett skånskt musikpris.

Skåne Music Award kan utdelas till en eller flera personer som är eller har varit verksamma i Skåne. Med hög konstnärlig kvalitet är personen en inspiration för andra och bidragit till utvecklingen av vårt skånska musikliv. Ur ett både nationellt och globalt musikaliskt perspektiv satt Skåne på kartan!

Styrelsen för Skåne Music Award utgörs av

Martin Martinsson, ordförande, Musik i Syd

Tommy Lindskog, Musikhögskolan i Malmö

Stefan ’’Julius” Malmström, Julius AB